Dne 9. 4. 2025
AI Overview přináší shrnutí toho nejdůležitějšího, na co se vyhledávače zeptáte. Výhoda pro uživatele. Ale co pro weby? Podívejte se s námi, jak zavádění AI Overview postupuje a co přinese.
Jednodušší kladení a zodpovídání otázek, hledání informací a rychlejší objevování relevantních webových stránek napříč celým internetem. Díky Google funkci AI Overview najdete na prvním místě ve výsledcích vyhledávání souhrn informací z různých webů, které se tématem zabývají.
První testování rozšíření začalo na jaře 2024 ve Spojených státech a postupně se rozšířilo do Evropy. Dnes už probíhá v řadě evropských zemích a kromě dotazů v angličtině reaguje i na místní úřední jazyky.
Rakousko (němčina & angličtina)
Belgie (angličtina)
Německo (němčina & angličtina)
Irsko (angličtina)
Itálie (italština & angličtina)
Polsko (polština & angličtina)
Portugalsko (portugalština & angličtina)
Španělsko (španělština & angličtina)
Švýcarsko (francouzština, němčina & italština & angličtina)
Google samozřejmě nezměnil rozvržení výsledků vyhledávání ze dne na den. Postupně funkci testuje na uživatelích a zjišťuje, jak se jí vede. Funkce je v rámci testování přístupná jen uživatelům starším 18 let, kteří se přihlásili ke svému Google účtu, a systémy Googlu zároveň vyhodnotily, že využití AI Overview je na místě.
V oficiálním vyjádření od Googlu zatím termín testování u nás a sousedním Slovensku nenajdeme. V některých případech se na menších trzích začínají nové funkce testovat i bez oficiální prohlášení. Nicméně můžeme očekávat, že nejdříve se začne objevovat (stejně jako v dalších zemích) AI overview přihlášeným uživatelům starším 18 let.
Na konkrétní závěry ohledně dopadu na organickou návštěvnost webů a e-shopů je stále velmi brzy. A tak se v tomto článku bohužel nedozvíte, zda a o kolik vám klesne organická návštěvnost. Důležité bude testování a reagování na výsledky. Záviset bude nejen na oboru podnikání, cílové skupině, ale také typu dotazu. AI nejčastěji shrne jednoduché dotazy obsahující otázku co, jak, kdy, kde – a na ty odpoví přímo v AI Overview. Nová funkce může přinést příležitosti pro růst, ale také nevýhody.
Opakované zobrazování v AI přehledech může webům pomoci při zvyšování důvěryhodnosti a autority v očích uživatele.
Google by měl v AI Overview zobrazovat především informace ze zdrojů, které Google považuje za autoritativní a relevantní. Kritéria E-E-A-T (Experience – Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness) budou hrát stále významnou roli.
Komplexní dotazy nemusí AI Overview zodpovědět dostatečně a může jen odpověď načrtnout – a následně doporučit specializované weby, na kterých se uživatel dočte podrobnější informace.
AI shrnutí nyní zaujme první místo a organické výsledky vyhledávání se posunout zase o kousek níž. Klesne tak šance, že z těchto výsledků k vám doputují uživatelé.
Ačkoliv se očekává pokles organické návštěvnosti samotných webů, stále je tu prostor (a důraz) pro tvorbu kvalitního obsahu (E-E-A-T), který AI jen tak nenahradí. Zejména u finančních, zdravotnických a dalších citlivých témat je autorita zásadní. Naopak AI může upozadit povrchní obsah na velmi jednoduchá témata a bez přidané hodnoty.
AI Overview mění způsob, jak Google odpovídá na dotazy a pro značky to může být příležitost i hrozba. Záleží, jestli se váš obsah dostane do přehledu, nebo zůstane bez povšimnutí. Chcete mít jistotu, že z toho vytěžíte maximum? Ozvěte se – probereme strategii, která vás udrží viditelnými i v éře umělé inteligence.