Dne 6. 10. 2023 publikoval Veronika Jelínková & Matúš Elias SEO
Nejspíš nepokryje všechny relevantní vyhledávané dotazy, i tak z ní ale můžete zjistit užitečné pro obsah, PPC reklamy i samotnou strukturu webu. Zjistěte, pomocí kterých nástrojů můžete snadno a rychle vytvořit analýzu klíčových slov zcela zdarma.
Dva české a i v českém prostředí nejvyužívanější nástroje pro tvorbu analýzy klíčových slov – Marketing Miner a Collabim – nabízí slušný bezplatný základ, když s klíčovkou začínáte, nebo hledáte vhodná klíčová slova pro další oblast podnikání.
I z reklamních nástrojů můžete vydolovat zajímavá data nejen pro PPC. Ceny reklam totiž reagují na organickou hledanost frází a zároveň i konkurenci v dané oblasti.
Alespoň malou inspiraci pro blogové články nebo nejčastější otázky a odpovědi ve vašem oboru vám poskytne i klasický našeptávač – na Googlu i Seznamu. Bez čekání vidíte návrhy přímo od vyhledávače, který na základě historie ví, co by vás mohlo zajímat.
Alespoň nějakou inspiraci dodá i našeptávač.
A pokud vám našeptávač neporadí, je tu ještě související vyhledávání na konci stránky.
Na konci stránky s výsledky vyhledávání najdete další inspiraci.
Největší vyhledávač vám užitečná data poskytne i v dalším nástroji – v Google Trends můžete vyhledávat hledané výrazy v čase. Díky tomu odhalíte sezónnost hledání a můžete tomu přizpůsobit celou obsahovou strategii.
Jedním z nejvíc komplexních nástrojů, které SEO specialisté používají je Ahrefs. Jeho velkou nevýhodou je však vysoká cena. Nicméně nabízí Free SEO tools, díky kterým získáte nejen seznam souvisejících klíčových slov včetně jejich průměrné hledanosti, ale s pomocí „Keyword rank checker” můžete zkontrolovat i vaše pozice (nebo pozice konkurence) na zvolená klíčová slova.
Zdarma verze nástroje Ahrefs vám odhalí hledanost klíčových slov.
Ubersuggest je skvělý nástroj, který funguje přímo v prohlížeči. Poskytuje detailní data o hledaných klíčových slovech jako např. hledanost, konkurenčnost nebo nápady pro obsah. Free verze má svoje limity a vyhledáte tak jen 3 klíčová slova. Pro jednorázovou analýzu či prozkoumání nástroje můžete využít 7denní zkušební verzi zdarma.
Na internetu najdete celou řadu dalších nástrojů, které vám více či méně pomůžou při tvorbě analýzy klíčových slov, nebo alespoň jejich seznamu včetně hledanosti. Kromě těchto nástrojů můžete využít i další způsoby – poznejte důkladně vaši konkurenci.
Konkurenční weby a e-shopy vám mohou pomoci víc, než byste na první pohled možná čekali. Inspirujte se klíčovými slovy, které na svých stránkách používají úspěšní konkurenti ve vašem oboru. Ty nejvhodnější fráze nejčastěji hledejte v:
nadpisech H1,
titulcích nebo
meta značkách „keywords” ve zdrojovém kódu URL.
Klíčová slova si můžete vytáhnout manuálně, nebo hromadně s pomocí nástroje Screaming Frog. Ten ve free verzi může projít 200 URL webu, ze kterých si daná klíčová slova jednoduše vyexportujete.
Chcete se zorientovat v tom, jak se analýza tvoří a jak s ní vůbec pracovat? Nebo hledáte program, který vám poradí, na jaká témata tvořit články? Bezplatné nástroje, nebo jejich bezplatné verze, jsou ideální pro všechny, kteří teprve s analýzou klíčových slov začínají.
Pokud už ale o tvorbě klíčovky máte povědomí a už teď na vás čeká více projektů, bezplatné nástroje by vás jen omezovaly a vyplatí se za profi verzi zaplatit.
Data, která získáte, je nutné také zpracovat. Pokud máte k dispozici velký dataset, Excel nemusí stačit. V takovém případě můžete využít OpenRefine, který je zdarma.
OpenRefine je nástroj na čištění a zpracování dat, který umožňuje rychle identifikovat a opravit chyby v datech. Včetně chybějících hodnot, nekonzistentních formátů či duplicit. Poskytuje různé možnosti transformace dat jako konverze mezi formáty, výpočty a slučování, nebo rozdělování sloupců. Pokud se rozhodnete pro OpenRefine, nemusíte jeho funkce objevovat metodou pokus–omyl. Podrobný návod na jeho používání nabízí například Michal Binka na stránce seoprakticky.cz.
Pokud analýzy poptáváte, dejte si pozor na to, co klíčovkou myslíte vy a co váš dodavatel. Analýza klíčových slov neobsahuje jen fráze a jejich hledanost. Jedná se o komplexní (nejčastěji) tabulku, ve které najdete:
klíčová slova včetně celkové hledanosti, konkurenčnosti i potenciálu,
trend hledanosti,
CPC za hledané fráze,
aktuální vstupní stránky,
náměty na další vstupní stránky
nová témata pro blog,
informace k tvorbě struktury kategorií nebo třeba
prostor pro rozvoj podnikání.
Pokud v rámci objednávky získáte jen klíčová slova a jejich hledanost, nejedná se o analýzu, ale spíše o seznam klíčových slov. I ten vám ale může být k užitku, stačí vědět, jak s ním pracovat.
V In creative vám rádi pomůžeme s tvorbou komplexní analýzy klíčových slov, nebo rozšíříme a aktualizujeme vaši stávající.