Dne 20. 2. 2025 publikoval Martina Machalová & Kristýna Cahlíková
Správné a dostatečné zabezpečení PPC účtů je důležitější, než si myslíte. Pokud se je totiž podaří útočníkům nabourat, hrozí vám mnoho nepříjemností, které se ještě nepříjemněji řeší. V In creative však víme, jak tato rizika minimalizovat, jak jim předejít a jak je případně řešit.
Útočníci využívají mnoho postupů, které jim pomáhají získat přístup k účtům a zneužít jejich prostředky. Nejčastější formou je tzv. phishing, kdy podvodníci vytvoří falešnou přihlašovací stránku a nalákají na ni uživatele, kteří na ní následně dobrovolně zadají své přihlašovací údaje. Tyto stránky mnohdy vypadají jako ty oficiální a navíc se objevují i na předních příčkách výsledků vyhledávání, protože jsou podpořeny reklamou. Po získání přístupu (tzv. account hijacking) podvodníci :
Změní fakturační údaje.
Spustí nelegitimní kampaně.
Vyčerpají váš rozpočet.
Hrozí tak nejen finanční ztráty, které se mohou šplhat až do statisícových částek, ale také ztráta dat nebo poškození reputace značky. V jiných případech dochází třeba také k podvodnému klikátní, tzv. click fraud, kdy konkurenti nebo roboti opakovaně klikají na vaše reklamy, aby rychleji vyčerpali jejich rozpočet a snížili efektivitu kampaní. Naštěstí lze všemu předejít.
I přes to, že jsou praktiky podvodníků čím dál tím hůře odhalitelné, stále existuje spolehlivý postup, který udrží vaše reklamní účty v bezpečí.
Do Google Ads se vždy přihlašujte přes oficiální adresu: ads.google.com.
Ověřte si, že stránka používá protokol HTTPS a správnou doménu.
Aktivujte si dvoufázové ověření u všech účtů. Tímto krokem přidáte další vrstvu zabezpečení, která podstatně ztíží přístup podvodníkům. Vybrat si můžete z:
Autentizační aplikace – jako je např. Google Authenticator (tuto variantu doporučujeme).
SMS ověření – kód se zašle na váš mobilní telefon.
Bezpečnostního klíče – jedná se o externí hardwarové zařízení.
Pravidelně procházejte seznam uživatelů, kteří mají přístup k vašemu účtu.
Odeberte přístupy bývalým kolegům nebo agenturám, se kterými už nespolupracujete.
Pokud chcete být okamžitě informovaní o jakékoliv změně, která se ve vašich účtech uděje, jednoduše si nastavte upozornění. To vám dá vědět v případě, že dojde k podezřelým aktivitám. Upozornění si můžete nastavit například na:
Rychlé vyčerpání rozpočtu.
Přidání nových uživatelů.
Změny fakturačních údajů.
V rámci zabezpečení vašich reklamních účtů si můžete sami vybrat, jak a o čem vás bude systém informovat. Po přihlášení do Google Ads proto pokračujte následovně.
Přehled pravidel: V sekci "Nástroje a nastavení" přejděte na "Hromadné akce" a "Pravidla". Zde můžete vytvořit vlastní pravidla, která vás upozorní na:
E-mailová upozornění: Nastavte si, aby vám Google Ads posílaly notifikace o důležitých změnách. a
Významné změny v rozpočtu.
Aktivaci nových kampaní
Jděte do "Pravidla" > "Vlastní pravidlo".
Podmínka: Denní rozpočet > [limit].
Akce: Poslat e-mail.
Přehled pravidel: V sekci "Nástroje" přejděte na "Automatizace" a následně na "Pravidla". Zde můžete vytvořit vlastní pravidla, která vás upozorní na:
Přidání nových kampaní nebo změny v kampaních.
Notifikace: Aktivujte si zasílání notifikací o změnách na váš e-mail.
Jděte na "Pravidla" > "Nové pravidlo".
Podmínka: Denní rozpočet kampaně > [limit].
Akce: Poslat e-mail a zastavit kampaň.
Google Ads nabízí možnost používat skripty, které mohou automaticky kontrolovat různé anomálie. Zde je příklad jednoduchého skriptu, který upozorní na nadměrné výdaje:
function main() { var campaigns = AdsApp.campaigns().withCondition("Status = ENABLED").get(); while (campaigns.hasNext()) { var campaign = campaigns.next(); var stats = campaign.getStatsFor("TODAY"); if (stats.getCost() > 100) { // Nastavte svůj limit |
Tuto situaci nepřejeme nikomu, ale bohužel k ní dochází velmi často. Pokud tedy zjistíte, že váš reklamní účet někdo napadl, pokuste se reagovat co nejrychleji. Každá minuta totiž může být důležitá.
Okamžitě změňte heslo.
Kontaktujte podporu Google Ads nebo Sklik.
Zkontrolujte nedávné změny v účtu – fakturační údaje a aktivní kampaně.
Proveďte audit – zkontrolujte všechny přístupy a aktivity v účtu.
Důkladné zabezpečení PPC účtů by měla být u digitálních marketérů priorita číslo 1. Jejich nabourání totiž může napáchat pořádnou neplechu, která se jen velmi těžko napravuje. Dodržováním výše zmíněných kroků minimalizujete riziko, že se stanete obětí podobného útoku. Pokud navíc spravujete účty klientů, vaše odpovědnost je o to větší.
Chcete mít jistotu, že jsou vaše PPC účty v bezpečí? Podrobte je našemu auditu, který odhalí všechny mezery nejen v zabezpečení, ale také v celkovém nastavení a správě. Stačí se nám ozvat!