Dne 12. 4. 2018 Copy
Copy guru Otto Bohuš připravil prima školení. Celé se to jmenovalo Pište jako pornomagnát. Pozval nás na nádherné místo. Vedl sladké řeči o psaní. A pak se odhalil. Zasvětil nás do principů, které dělají z běžných textů ty prodejní.
Řada věcí ze školení mě nabila energií do dalšího psaní. Určitě to s vámi taky pohne. Tady je 6 tipů, které ve mně zůstaly po školení pevně vězet.
Hlavně tedy na texty, které ho propagují. Dobře poslouží i bulvár nebo třeba Horst Fuchs. Taky jste nad ním vždycky spíš kroutili hlavou?
Přiznám se, že já ano. A přitom mi servíroval jeden copy trik za druhým přímo pod nos. Uměl vzbudit zájem, nabídnout řešení, předvést jeho unikátnost a vyzvat k jasné akci. Copy abeceda jak vyšitá.
Frajeři v branži, jako je porno nebo bulvár, totiž nemají čas. Takže jdou rovnou na věc. A funguje jim to! Když pak propagujete třeba koupaliště, můžete to zkusit stejně. Posuďte sami:
Sexy girls one click away
a
Na Kraví hoře jste z centra za 7 minut
Ale pozor, nejde o to držet se za každou cenu „nízkých pudů”. I Shakespeare se musel umět prodat. A co z toho tedy vyplývá?
Že Fuchs i Shakespeare sakra dobře znali kontext a uměli to s emocemi. Věděli, pro koho tvoří a komu se to musí líbit. To, že Shakespeare prodával příběhy a Fuchs hrnce, je vlastně úplně jedno.
Až tam nahoře. „Vílu nech své kroky vést do Ottocopy hnízda Nest.”
Bez emocí se v prodejním textu nehnete. A pokud budete mluvit jako kniha, tak je tam nedostanete. Takže?
Běžte až na dřeň toho, co zákazník s vaší službou skutečně získá. Lepší než nabízet poradenství v oblasti prodeje nemovitostí bude návštěvníkům webu říct, že prodáte jejich dům rychle a bez zbytečných průtahů.
Na toto si každý musí najít nějakou inspirační techniku – často pomůže tip číslo 5.
Ať můžete psát pěkně s jistotou. Co vám to umožní? Oneliner! Kouzelná definice, díky které dostanete do všech textů jednoho klienta stejný šmrnc a vyznění.
Je to něco jiného než sada prodejních argumentů. Je to unikátní firemní identita v jedné větě. Ta neuhne. A prosákne do celé prezentace online.
Na začátku je vždy potřeba si říct, v čem jste jedineční oproti konkurenci, a to místo si zabrat. Třeba: In creative je jediná digitální agentura v Brně, která pro vás udělá víc, i kdybyste to nechtěli. Třeba. Například.
Moje pracovní místo. Působivá a funkční symbolika. Otto Bohuš si s tím opravdu vyhrál.
Zdroj: In creative
Byli jste někdy v poslední době v brněnském Café Podnebí? Jeho interiér zdobí množství nápisů inspirovaných Ottovou knihou Orbis Tweetus. A hned u východu stojí jasné „Zkrať to”.
K tomu bych dodal jen jednu smrtící poučku: text, který nemá na vyznění stránky žádný podíl, na ni nepatří. Schválně si to řekněte několikrát za sebou. Prostě to tam nemusíte dávat! Taky se vám začalo volněji dýchat?
A náš text nikoho nezajímá. To je fakt a je třeba ho přijmout. Všechno se však změní, jakmile začneme řešit něčí problém. Bolavá fáze 1 (tedy vlastně 0) nás ale musí vždy nejdřív patřičně vystrašit.
Ale jak na ten problém přijít? Zrušte svoje ego. A myslete na ego zákazníka. Ne klienta, pro kterého text na objednávku tvoříte, ale na ego jeho potenciálního kupce. Jedině pak mu aspoň trochu uvidíte do hlavy a jedině tak máte šanci.
Otto a nula. Jeden ze zlomových bodů workshopu.
Zdroj: In creative
Jednou ten krok musíte udělat. Vybočit z pohodlných postupů s tím, že spíš cítíte než víte, že jdete správnou cestou. Je to jako testování vozů formule 1. Taky musíte jít až za hranu, abyste ji našli. Srovnejte třeba:
Hotel v blízkosti Údolí Oslavy a Chvojnice
a
Přijeďte se zhluboka nadechnout
Dva úplně jiné texty o tom samém. První informuje, druhý zve.
Musím říct, že od Ottova školení pořád přepisuju. Texty, strategie, přednášky... Otto mi to všechno zacvakl dohromady. Takže Otto, díky! Všem kopíkům, kteří report čtou, školení Pište jako pornomagnát vřele doporučuju.
A abych nezapomněl. O pár dní později jsme vypravili do Prahy na školení další copy kapacity – Pavla Šenkapouna. Březen, do škamen vlezem. Přečtěte si náš report z jeho školení Copywriting pro copywritery a jim podobné existence.
A pokud přemýšlíte, že by se vám hodily nějaké prodejní texty, na nic nečekejte a hned nám napište. Pustíme se do toho.