E‑mail Restart 2024: Kudy kráčí trendy?

Dne 6. 2. 2024 publikoval Veronika Houdková

E-mailing nám funguje a baví nás. Jak to s ním ale bude dál? Co se velkým značkám a agenturám daří a jaké výzvy před tímto skvělým nástrojem stojí? To zjišťovala naše specialistka Veronika Houdková na E-mail Restartu 2024, největší tematické konferenci v Evropě, kterou pořádá agentura Taste. Čím by se tedy měli e-mailingoví specialisté  inspirovat? Vybrali jsme pro vás TOP 7 témat, které nás bavily.

E-mail-restart-uvodni.jpg

#1 AI dominuje zatím pouze v obsahu

Alespoň to tvrdí Lukáš Balek z agentury Taste, která prováděla výzkum. Při tvorbě obsahu je umělá inteligence často v plném zápřahu, tvoří obrázky a píše texty. Naopak minimálně se využívá při tvorbě strategie, nastavení cílení a stanovení času rozesílek. Za In creative jen dodáme, že i obsah prozatím tvoříme klasicky ručně. Tonalita jednotlivých značek je přece jen něco, co AI ještě nacítit úplně neumí.

#2 Jak funguje e-mailing v Grizly.cz?

E-mailing je pro e-shop Grizly.cz důležitou součástí akvizičního procesu, uvedl marketingový ředitel Petr Miklík. Tvoří totiž 54 % tržeb značky.

Grizlymu nejvíce fungují automatizace na narozeniny, opuštěný košík a opakovaná spotřeba, tedy klasické formy e-mailingu, které oslovují zákazníky přesně v tu chvíli, kdy značku jednoduše chtějí znovu vidět. Potenciál značka vidí také v automatizovaných SMSkách, naopak mezery má podle marketingového ředitele v segmentaci, wellcome procesu a oživování neaktivních kontaktů.

#3 Rozhodují vteřiny

Ondřej Kružílek ze společnosti Webscale přišel se zajímavou, byť trochu strašidelnou statistikou. E-mail čtou lidé průměrně 8 vteřin a jen 2 vteřiny jim trvá rozhodnutí, jestli si jej vůbec otevřou.

Na to je třeba myslet při tvorbě obsahu a vést zákazníka co nejjednodušší cestou tam, kam chceme. Zajímavou inspirací je pak využití slevy pro rodinu a známé jako magnet v akvizičním procesu.

#4 Co ovlivňuje doručení e-mailu?

Víte, že Seznam sčítá tzv. spam skóre? Podle toho, kolik bodů se sejde u newsletteru, se Seznam rozhodne, do jaké složky ve schránce e-mail spadne. Když u jednoho odesílatele hodně lidí označí newsletter za spam, může se stát, že všechny e-maily od této značky budou padat do spamu. 

To uvedla Štěpánka Lebedová ze Seznam.cz, která dále prozradila třeba i to, jak je to se smajlíky. Ano, přispívají ke spam skóre, ale jen trošičku, takže jako oživení jsou určitě zajímaví. A jak ještě vylepšit doručitelnost našich e-mailů?

  • Měli bychom vyhodnocovat informace, které nám chodí do nástroje o rozesílkách a zohledňovat je.

  • Práce s databází je samozřejmostí. Segmentace, pravidelné očišťování databáze a další techniky zbaví naši rozesílku mnoha spamových pastí.

  • Třídění transakčních a marketingových e-mailů je taktéž nutnou rutinou.

E-mail-restart-stage.jpeg

#5 Nespoléhejte na předpřipravené automatizace

Je to past, varoval Honza Tichý z agentury Taste. Opuštěný košík, motivace k druhé objednávce a další klasické automatizace sice často fungují, ale měli bychom přece jen vycházet ze skutečných informací, které o našich zákaznících máme.

Měření v GA4, analytika e-mailingových nástrojů a další data nám pomohou nastavit retenční automatizaci tak, aby skutečně odpovídala potřebám zákazníkům. Kdy například skutečně opakují objednávku? Když to nezjistíme z analytických nástrojů, zeptejme se lidí napřímo. V e-mailu, na sítích, na webu, kdekoli… Data jsou cenná, tak si k nim najděte svou cestu.

#6 E-mailing a Knihy Dobrovský

Plošné rozesílky se v Knihách Dobrovský využívají skoro víc, než bychom řekli. Adam Pýcha prozradil, že je knihkupectví využívá k viralitě a probuzení emocí. A jsou tak dobré, že když zákazníci neobdrží svůj e-mail v termínu, ptají se, co se děje.

Kromě toho ale Knihy Dobrovský pracují i se super automatizovanými scénáři, a to díky detailnímu průzkumu cílových skupin pomocí nejrůznějších dotazníků a otázek na sociálních sítích. Díky tomu se značce zvýšily tržby v rámci roku 2023 skoro o polovinu – v lednu tvořily tržby z e-mailingu 15 %, v prosinci stejného roku vzrostly na 60 %.

#7 E-mailing, AI a právo

Petra Stupková se podívala na příležitosti a skryté hrozby AI v e-mailingu. Víte, že s oprávněním využívat výstupy, které generuje umělá inteligence, to není tak jednoduché? Uchovávat si důkazy, že na tvorbě díla se podílela skutečná lidská kreativita, by mělo být běžnou praxí při prokázání vlastnického práva k danému dílu. Velmi zajímavé právní okénko, které by určitě stálo za hlubší rozbor.


E-mail Restart jednoduše stojí za to navštěvovat. I díky aplikaci nejnovějších vychytávek a trendů se nám třeba loni povedlo získat zlato na soutěži WebTop100 právě v e-mailingové kategorii s klientem KitchenAid. Chcete také vyladěný prodejní kanál od zkušených profesionálů? Mrkněte se, co můžete od e-mailingu žádat.

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence