Dne 29. 6. 2023 publikoval Michal Šíma Brand Copy
Dobrý nápad číhá všude. Ale někdy nepřijde, ani kdybyste se na hlavu stavěli. V marketingu je přitom právě promyšlená kreativa tím hlavním rozhodujícím faktorem a konkurenční výhodou. Málokdo dokáže konkurenty převálcovat cenou či kvalitou, stejně zásadní je umět o sobě lidem říct. Vtipně, zajímavě, tak aby je vaše komunikace bavila. Podívejte se s námi na to, jak vymýšlet nápady, aby to nebyla náhodná střelba do tmy. I kreativa totiž může mít systém.
Neděláte to pro sebe, ale pro lidi. Proto vás musí v první řadě zajímat zákazník. Tzv. insight je klíčovým prvkem při tvorbě úspěšné kreativy. Co to vlastně znamená?
Jaké má zákazník motivace, touhy, potřeby
Jaký má vztah k produktu, kategorii či celému tématu
Co prožívá, když produkt používá a co mu chybí, když ho nepoužívá
Využití insightů v reklamě je proto klíčové pro úspěšnost kampaně. Pokud reklama neosloví emoce a potřeby zákazníka, nemá šanci být úspěšná. Zkuste proto začít právě insightem. Není to přitom žádná věda, nemělo by to být složitější než novinový titulek. Třeba:
Lidé se bojí bank – na tom stojí Air Bank.
Polovina Čechů nemá životní pojištění. Myslí si, že riziko neexistuje.
Cvičení ve fitku není nic pro mě.
To je jednoduché. Kdekoli. Mluvil o tom kamarád na párty? Z čeho si dělal legraci? Je o tom tématu něco napsáno? Klidně bulvární článek nebo vtip. Nabízí se tam nějaká stereotypizace? A samozřejmě nejlepší je, když můžete udělat opravdový výzkum cílové skupiny.
Postavte to na produktu. S čím pomáhá lidem? Má nějaký zajímavý detail, kterého se můžete neotřele chytnout? I úplně obyčejné věci mají své kouzlo, když se to dobře podá. Neprodávejte vrtačku, prodávejte díru ve zdi.
Insight rovnou v názvu produktu? Proč ne, když si to váš brand může dovolit.
Hurá, máme insight! A co s ním dál? Teď musíme najít ideu. Myšlenku, která naši kreativu posune dál, a třeba už to bude finální claim do kampaně. Třeba „I banku můžete mít rádi”.
V našem případě víme, že lidé se necítí ve fitku dobře. Z mnoha důvodů. Proto jim říkáme, že cvičení doma je prostě lepší.
Jak poznáte, že jste vymysleli něco dobrého? Tady jsou některá kritéria, na která se mrkněte dřív, než se pustíte do realizace.
Je to jiné než mají ostatní?
Souzní to s pozicováním mojí značky?
Pochopí to lidé? Je to dostatečně jednoduché?
Pokryje jedna myšlenka více variant realizací?
Jaký bude poměr náročnosti realizace a zásahu publika?
Nezáleží, jestli řešíte strategii obsahu na sociálních sítích, billboardy nebo televizní kampaň. Kritéria výše platí napříč formáty.
Jedna idea, více realizací. Cvičit doma je zkrátka lepší z mnoha důvodů.
Jedině praxe ale ukáže, jak je to opravdu dobré. Zvažte proto především:
Formát reklamy
Využité kanály
Jaký máte rozpočet
Jaké máte podklady a možnosti – grafika, copy, video…
Na závěr pak přijde samozřejmě spuštění kampaně a netrpělivé sledování výsledků. Když si ale dáte tu práci a půjdete na kreativu poctivě, dopadne to dobře. Postaráme se vám o kreativu i její doručení správným lidem. Ozvěte se nám a můžeme to probrat.