Dne 14. 4. 2020 Byznys
Neexistuje lepší doba, kdy jít klientům více naproti, než právě nyní. Každá krize, a ta koronavirová zvlášť, totiž skýtá šanci, jak získat nové zákazníky. Jak na to? A po čem vlastně lidé touží? Čtěte dál a určitě najdete inspiraci i pro své podnikání.
Drastické propady ekonomiky, propouštění… Slyšíme to všude a každý se tomu chtě nechtě poddá. Lidé neradi mění své chování, ale při takto velkých změnách se musí přizpůsobit. Karanténa, zavřené obchody i restaurace a další restrikce změní i nejkonzervativnějšího zákazníka. Jaké tedy mohou být reakce lidí na nejistou dobu:
• Začnu šetřit.
• Jsem opatrný a předzásobím se zbožím, kde je dobrý poměr cena / výkon.
• Krize mě ekonomicky neohrožuje, ale přesto budu pečlivě vybírat.
Kterou z těchto skupin můžete a chcete oslovit? To je zásadní otázka, kterou je třeba si položit. Faktem je, že lidé méně experimentují, a proto hledají své oblíbené značky. Investice do brandu se tak vyplatí více než kdy jindy, a zákazníci vám to teď či rychle po krizi vrátí.
Ano, šetříme. Výdaje domácností klesly podle objemu transakcí klientů České spořitelny o čtvrtinu. Roste e-commerce, kde Češi utratili téměř o polovinu více než jindy. Stejně tak logicky zaznamenal růst i segment potravin a léků.
Nepřekvapí, že lidé až o 82 % omezili nákupy oblečení. Restrikce obraly restaurace téměř o dvě třetiny obvyklého objemu útrat, utrpěla také elektronika či pohonné hmoty.
Online představuje pro byznys obrovské příležitosti. Důležitější je však znát své zákazníky a vyjít jim vstříc i v omezených podmínkách.
Zdroj: Depositphotos.com
Útěk do online prostředí se může jevit jako logický krok, pandemie tam nemůže. A dávno neplatí, že e-commerce je jen pro mladé, koronavirus tam naučil nakupovat více starší (růst o 52 %) a střední generaci (47 %).
Větší výhrou, ke které vám také rádi pomůžeme, je znalost své cílové skupiny. Obecné informace o Češích zásobených těstovinami a připravujících se ve svých opevněných sklepech na příchod apokalypsy neplatí pro každého.
Víte, že třeba v globálu trpící elektronika zaznamenala u mladé generace do 29 let dokonce nárůst? Stejná skupina pro změnu nebyla ani zdaleka tak aktivní v lékárnách, naopak za potraviny utratila mladší a střední generace mnohem více než ta nejstarší.
Online prostředí představuje obrovskou příležitost, ale není jedinou možnou cestou. Stejně tak je zásadní dostupnost vašeho zboží či služeb. Poměr cena / výkon je důležitější než jindy, není tedy od věci přijít s levnějším jednodušším produktem, pohodlnějším dodáním, předplatným či věrnostním slevovým systémem.
Ani ve chvíli, kdy si lidé vaše zboží dočasně dobrovolně či nedobrovolně nekoupí, není dobré dávat nohu z plynu. Naopak, připomínejte se jim, nabídněte alternativu, pracujte na vylepšeních a jděte jim vstříc. Zákazníci jsou v nejistých časech více vybíraví, ale když se jim trefíte do noty, koupili by i suchý Rohlík. Chce to jen kreativitu a odvahu ke změně. Ukážeme vám, jak na transformaci byznysu, abyste i v krizi vydělávali, ozvěte se.