Jak nakupujeme v době krize? Poznejte lépe své zákazníky

Dne 14. 4. 2020 Byznys

Neexistuje lepší doba, kdy jít klientům více naproti, než právě nyní. Každá krize, a ta koronavirová zvlášť, totiž skýtá šanci, jak získat nové zákazníky. Jak na to? A po čem vlastně lidé touží? Čtěte dál a určitě najdete inspiraci i pro své podnikání.

 

Zákazníci mění své návyky

Drastické propady ekonomiky, propouštění… Slyšíme to všude a každý se tomu chtě nechtě poddá. Lidé neradi mění své chování, ale při takto velkých změnách se musí přizpůsobit. Karanténa, zavřené obchody i restaurace a další restrikce změní i nejkonzervativnějšího zákazníka. Jaké tedy mohou být reakce lidí na nejistou dobu:

     •    Začnu šetřit.   

     •    Jsem opatrný a předzásobím se zbožím, kde je dobrý poměr cena / výkon.

     •    Krize mě ekonomicky neohrožuje, ale přesto budu pečlivě vybírat.

Kterou z těchto skupin můžete a chcete oslovit? To je zásadní otázka, kterou je třeba si položit. Faktem je, že lidé méně experimentují, a proto hledají své oblíbené značky. Investice do brandu se tak vyplatí více než kdy jindy, a zákazníci vám to teď či rychle po krizi vrátí.

 

Co říkají čísla?

Ano, šetříme. Výdaje domácností klesly podle objemu transakcí klientů České spořitelny o čtvrtinu. Roste e-commerce, kde Češi utratili téměř o polovinu více než jindy. Stejně tak logicky zaznamenal růst i segment potravin a léků.

Nepřekvapí, že lidé až o 82 % omezili nákupy oblečení. Restrikce obraly restaurace téměř o dvě třetiny obvyklého objemu útrat, utrpěla také elektronika či pohonné hmoty.

 

E-commerce roste, není to ale jediná správná cesta.

Online představuje pro byznys obrovské příležitosti. Důležitější je však znát své zákazníky a vyjít jim vstříc i v omezených podmínkách.

Zdroj: Depositphotos.com

Na každého musíte jinak

Útěk do online prostředí se může jevit jako logický krok, pandemie tam nemůže. A dávno neplatí, že e-commerce je jen pro mladé, koronavirus tam naučil nakupovat více starší (růst o 52 %) a střední generaci (47 %).

Větší výhrou, ke které vám také rádi pomůžeme, je znalost své cílové skupiny. Obecné informace o Češích zásobených těstovinami a připravujících se ve svých opevněných sklepech na příchod apokalypsy neplatí pro každého. 

Víte, že třeba v globálu trpící elektronika zaznamenala u mladé generace do 29 let dokonce nárůst? Stejná skupina pro změnu nebyla ani zdaleka tak aktivní v lékárnách, naopak za potraviny utratila mladší a střední generace mnohem více než ta nejstarší.

 

Kudy se tedy vydat?

Online prostředí představuje obrovskou příležitost, ale není jedinou možnou cestou. Stejně tak je zásadní dostupnost vašeho zboží či služeb. Poměr cena / výkon je důležitější než jindy, není tedy od věci přijít s levnějším jednodušším produktem, pohodlnějším dodáním, předplatným či věrnostním slevovým systémem.

Ani ve chvíli, kdy si lidé vaše zboží dočasně dobrovolně či nedobrovolně nekoupí, není dobré dávat nohu z plynu. Naopak, připomínejte se jim, nabídněte alternativu, pracujte na vylepšeních a jděte jim vstříc. Zákazníci jsou v nejistých časech více vybíraví, ale když se jim trefíte do noty, koupili by i suchý Rohlík. Chce to jen kreativitu a odvahu ke změně. Ukážeme vám, jak na transformaci byznysu, abyste i v krizi vydělávali, ozvěte se.

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence