Dne 30. 5. 2018 Byznys
„To je skvělý produkt/služba/nápad! Nabídni to v Rakousku/Polsku/Maďarsku! Bude to výborně fungovat, uvidíš.“ Takto nějak začíná snaha prorazit s vlastním businessem na zahraničním trhu. Překážek na takové cestě je však docela dost. Online i offline. V našem seriálu vám poradíme, jak na zahraničním trhu neskončit hned po slavnostním vstupu. A začneme tím, jak vůbec poznat, že se váš business na vybraný trh hodí.
Stejně jako na domácím trhu i na tom zahraničním platí, že nestačí mít jen dobrý produkt. Ani nestačí sídlit blízko hranic zvolené země. Stejně tak si nemusíte vystačit ani se zkušenostmi s místním trhem, protože už pár kilometrů za hranicemi může všechno fungovat úplně jinak.
Jako při každé marketingové strategii je nutná analýza současného stavu. Často se setkáváme s otázkami, jakým způsobem lze zahraniční trh analyzovat. Kde vzít potřebná data? Musím mít zkušenosti s marketingem v zahraničí? Musím mít v dané zemi obchodní zastoupení? Kolik to vlastně stojí? Na řadu dotazů vám pomůže najít odpověď skvělý online nástroj – Google Market Finder.
Stačí se přihlásit standardním způsobem jako k vašemu gmailovému účtu a vložit URL webové stránky, kterou chcete analyzovat.
Připraveni? Stačí vložit adresu vašeho webu a jízda může začít.
Market Finder vám začne detailně skenovat web. Hledá klíčová slova, která porovnává s celosvětovou databází. Po ukončení skenování vám Google vytvoří kategorie vašeho businessu, u kterých vnímá potenciál pro rozvoj v zahraničí.
Nástroj nabízí i možnost přidání konkrétní kategorie, která vás zajímá, ale Google ji na vašich stránkách nenašel, nebo ji nevyhodnotil jako důležitou.
Nejsou to žádná kouzla. Na Googlu dojde každodenně ke dvěma miliardám vyhledávacích dotazů. Tyto dotazy jsou neustále zaznamenávány a analyzovány. Vyhodnocení vašeho zadání je tak pro Google velmi jednoduché a pro váš business zároveň velmi přínosné. Získáte tak kompletní základní přehled za pár sekund.
Dopadlo nám to vcelku dobře! SEO i PPC ovládáme a online jsme jako doma.
Následuje vygenerování přehledu dle zemí, kde je potenciál největší. Na úrovni každého státu si tak můžete velmi detailně prostudovat základní ukazatele místního trhu.
Mezi ty obecné ukazatele patří množství vyhledávacích dotazů ve vašem oboru, průměrná cena za proklik, obvyklé platební metody na internetu nebo úroveň logistiky, která je velmi důležitá pro e-shopy.
Tyto a mnoho dalších ukazatelů vám pomůže si udělat představu o potenciálu trhu, na který se chystáte vstoupit. Snadno tak eliminujete případná nekompetentní rozhodnutí hned na startu.
Pár základních čísel vám dá ucelenou počáteční představu.
Pokud jste si na základě výše zmíněného ujasnili konkrétní zemi, přichází na řadu již velmi detailní analýza konkurenčního prostředí, chování uživatelů v dané zemi a další podrobné analýzy charakterizující místní trh.
Jako agentura s certifikací Google Partner pak našim klientům pomáháme se získáváním dalších detailních dat ze zahraničního trhu. Data následně konzultujeme se specialisty z Googlu, abychom zajistili co nejhladší průběh s efektivně vynaloženými prostředky.
Rádi pomůžeme i vám. Stačí se ozvat a začneme na tom pracovat.
V příštím díle se podíváme na to, jak pro vstup na zahraniční trh připravit váš firemní web či e-shop.