Dne 5. 6. 2024 publikoval Michal Šíma
Kdo své zákazníky nudí, nemá šanci. Obrázky, videa, vizuály všeho druhu jsou často to první, a někdy i to poslední, čím můžete zákazníky zaujmout. Dejte si proto záležet, aby vaše grafické výstupy byly nejen kvalitně zpracované, ale hlavně aby plnily svůj účel. V článku se nedozvíte, jak obratně pracovat s Photoshopem či umělou inteligencí, ale na konkrétních příkladech zjistíte, jak o vizuálech přemýšlet, abyste z nich měli maximum.
Autentická fotografie doplněná o jasné sdělení a grafický vizuál jednotný pro celou kampaň. Náborová kampaň pro M. L. S. Holice už je v Olomouci pořádně vidět
Hledáme nové kolegy! Pracujte u nás! Nabízíme stabilní zaměstnání! Tak tohle by už v náborové kampani neuspělo. Přesto se spousta firem neodváží k nápadité komunikaci. Když jsme proto dostali zadání od olomoucké firmy M. L. S. Holice vytvořit náborovou kampaň, shodli jsme se, že musí být výrazná. Jak jsme na to šli?
Nejprve jsme vymysleli a představili různé koncepty, cesty kudy se ideově vydat.
Po společné konzultaci a výběru hlavní myšlenky jsme se pustili do práce.
Protože nejlepším argumentem je autenticita, stali se tváří kampaně samotní zaměstnanci.
Proto jsme společně zorganizovali focení zaměstnanců, s jejichž fotografiemi jsme pak graficky pracovali.
Celou komunikaci jsme zabalili do jednotného kabátku, aby byla srozumitelná a jednoznačná na všech kanálech – online i offline.
Stejná firma, jiná cílovka, obdobná kampaň. Když jdete na vizuál chytře, dokážete zachovat klíčové prvky, i když se sdělení mění.
A výsledek? Kampaň, která hledala primárně nové operátory výroby se líbila natolik, že jsme se dočkali rozšíření i na kancelářské pozice, absolventy a brigádníky. Opět jsme zde využili autentické fotografie zaměstnanců, kterým jsme se důkladně graficky věnovali. Teď už všichni nosí na hrudi námi vytvořené logo celé superhrdinské kampaně, mají jasnou identitu a uchazečům předkládají sdělení určená na míru konkrétním cílovkám.
Když chcete komplexně přebudovat svou značku, možná začnete tím, že změníte logo. Tak jednoduché by to být ale nemělo. Při práci pro síť autosalonů Auto Pokorný jsme začali pěkně od základů, aby grafika měla jasně vymezené mantinely a šla už téměř najisto.
Naši brandoví specialisté zjistili vše o značce jako takové. Seznámili se s její historií, misí, vizí a společně s klientem hledali cestu, jak občerstvit zavedený brand. U autosalonů je podobná práce o to těžší, že jejich značka je často potlačena značkami aut, která prodávají. Zde jsme tedy hledali kompromis mezi světoznámými brandy Hyundai, Dacia a Renault a zastřešujícím autosalonem Auto Pokorný.
Jednoduchost, čistota a široké možnosti využití. To jsou hlavní předpoklady pro nový vizuální styl značky Auto Pokorný.
Ve spolupráci s brandem, copy a grafikou vznikl zcela nový komunikační manuál, přičemž vše se následně propisuje do komunikace autosalonu. Ten primárně prodává své vozy, ale my mu dali jednotnou tvář, aby lidé nešli pro nový Hyundai, ale šli do Auta Pokorný, aby jim pomohli s výběrem vozu. Logo s logomanuálem pak je odrazem důkladné rešerše a konzultací s klientem, aby bylo jednoduché, odlišné od konkurence a použitelné do všech komunikačních kanálů.
Jak pracujeme s grafikou na různých kanálech? Takto vypadají například posty pro sociální sítě.
Kdo by neměl rád Rudolfa Jelínka. V Česku jde o velký pojem s bohatou historií, a proto jsme při převzetí tvorby obsahu na Facebook a Instagram přistupovali k práci s maximálním respektem. Naším cílem však bylo komunikaci trochu omladit, osvěžit a přitom jí zachovat konzervativní, byť o něco hravější tonalitu. Jako zásadní se ukázalo nacítění klientova byznysu, zkušeností a cílů.
V komunikaci je třeba myslet na formáty informační i brandové. Vizuální jednota je zásadní, i když se mění sezóna, téma nebo inzerujete akci.
Sociální sítě Rudolfa Jelínka tak mají po našem zásahu mnohem dynamičtější vizuál, který pracuje nejen s foto a video produkcí, ale pro oživení také s čistě grafickými příspěvky.
Do obsahu se proto snažíme dostat svěží nápady pro zvýšení přitažlivosti značky zejména u mladších skupin, které si k ní zatím hledají cestu. Změna fontů, rozpohybované prvky a celková větší hravost a ukazují jako cesta správným směrem.
Sportovní marketing je velmi ošidná disciplína. Ať děláte, co děláte, vždy jsou hlavním měřítkem úspěchu výsledky na hřišti. I proto jsme při práci pro brněnskou fotbalovou Zbrojovku přistupovali ke všemu velmi obezřetně. Cílem bylo dát novou tvář sociálním sítím klubu, navrhnout nová „mimozápasová” témata a především refresh vizuálního stylu.
Feed složený prakticky výhradně z fotek jsme se rozhodli pro brněnskou Zbrojovku ozvláštnit vizuály, které graficky vyniknou a na první dobrou řeknou fanouškům, co se děje.
Obsah sociálních sítí většiny sportovních klubů, to jsou především fotografie a videa přímo z akce – ze zápasů a tréninků. My jsme tento obsah proložili návrhy na vizuály pracující s fotografiemi v brandovém provedení, prezentaci statistik, sestav, výsledků a dalších témat tak, aby se celý instagramový a facebookový feed trochu rozbil a nabídl fanouškům něco, co na první pohled chytne jejich oko.
V grafice jsme se rozhodli držet elegantního prvku z klubových dresů, aby vše hezky ladilo. K tomu jsme přidali další decentní prvky, pohráli si s fonty a připravili formáty tak, aby si je klient sám mohl připravit ke konkrétním událostem.
Grafický refresh prezentace sportovních klubů je citlivá věc. U Zbrojovky jsme se proto vydali cestou jednoduchosti a zachování prvků, které už klub využíval na jiných místech.
Ne, není to jen hezké logo nebo pár obrázků. To dnes zvládne umělá inteligence raz dva. Důležité je, aby grafika v marketingu plnila svůj účel a vizuály dávaly smysl po všech stránkách. Jděte na to proto postupně:
Vizuální prvky musí respektovat charakter značky. Kreativní výstřelky se nehodí pro každého, natožpak pro každou cílovou skupinu. Někdy je proto lepší trochu ubrat a respektovat především to, jaká firma a její produkty či služby opravdu jsou a jak to vnímá zákazník.
Najdete tam inspiraci? Možná. Při důkladné rešerši ale určitě přijdete na to, jaké třeba konkurenti využívají barvy, prvky, fotografie, videa, nebo jakým způsobem mluví na zákazníky. A teď je na vás, jak se odlišit, aby si vás lidé náhodou nepletli.
Máte skvělý nápad a realizace ve čtvercovém banneru také nemá chybu? A bude stejný vizuál funkční i v jiných rozměrech, třeba ve Stories? Myslete na to, že vizuál by měl být nosný ve všech formátech napříč komunikačními kanály. Od výkonnostního banneru po plakát.
Méně je někdy více. A pokud nebudujete značku na zelené louce, dobře si promyslete, jak po vizuální stránce zachovat určitou kontinuitu s tím, co už zákazníci znají. Například radikální změna barev je věc velmi odvážná, častokrát i nemožná. Ale když budete kreativní, spojovací prvky najdete – třeba prvek z dresů přenést na sítě.
Kromě nejrůznějších grafických technik (a že jich je) a znalosti formátů a jejich technických náležitostí je důležitá také originalita a přesah. V kvalitním vizuálu najdete myšlenku, ne jen slepě splněné zadání. Hledejte proto neustále nové cesty, koukejte na práci světových brandů a kromě technické zdatnosti sledujte trendy, ať neustrnete na jednom místě.
Chcete, aby vaše značka zazářila svými nápaditými vizuály? Mrkněte se pro inspiraci, jak pracujeme a co vám můžeme nabídnout. Anebo se nám rovnou ozvěte, ať vše probereme třeba na nezávazné konzultaci.