Dne 11. 8. 2021 Social
Člověk je tvor sociální a také odjakživa soutěživý. Když se to dá dohromady a uspořádáte soutěž na sociální síti, můžete očekávat ohňostroj reakcí, gejzír emocí a blažený vrchol návštěvnosti vašeho profilu. Samozřejmě, když se vám to povede a vymáčknete ze soutěže maximum. V článku se dozvíte, jak na to jít od začátku až do konce.
Facebook bez soutěží? To je jako pivo bez pěny. Dobře udělaná soutěž zafunguje vždy a všude.
První a dost možná nejdůležitější otázka zní, co soutěží vlastně sledujeme.
Chcete polomrtvé stránce dopřát pořádný flákanec energie? Udělejte to jednoduše a zaměřte se na reakce. Po soutěži je ale třeba pokračovat s pravidelným obsahem, který bude lidi bavit.
Chcete více návštěv webu? Dejte lidem za úkol jej navštívit a něco tam zjistit. Nebo můžou napsat do komentáře, který váš produkt se jim líbí a šťastný výherce jej dostane zdarma.
Chcete pořádně ukázat nový produkt? Soutěžte právě o něj. Anebo aspoň přimějte publikum, ať o něm něco zjistí a napíšou nám to.
Nebo můžete podpořit návštěvnost prodejny a pomocí soutěže hravě ukázat, kde v obchodním centru ji najdete? Vtipnou tipovací soutěž jsme s tímto cílem jsme před časem dělali i my.
Možností je nekonečno a fantazii se meze nekladou. I prostý důvod – jen tak – je v pořádku. Na sociální sítě se totiž lidé chodí hlavně bavit a díky soutěži je bude bavit i vaše značka.
Otázka za milion nemůže být lehká. Když ale soutěžíte o kšiltovku, nikdo nebude skládat dlouhou básničku v jambickém verši a k tomu přidávat fotku, jak si užívá léto. Hledejte proto ideální balanc mezi hodnotou ceny a tím, co po lidech chcete.
Máte cenu v hodnotě do 1000 Kč? Bude muset stačit krátký komentář pod příspěvkem a z nich vylosujete výherce.
Napište, který z dárků skrývá cenu. Ze správných odpovědí pak vylosujeme vítěze. Jednodušší už to být nemůže, takže nám byla odměnou pořádná nálož reakcí.
Máte cenu v hodnotě kolem 5000 Kč? To už můžete po lidech chtít i návštěvu webu nebo třeba fotografii či kreativnější komentář.
Jak podpořit čtenost blogových článků? Lidem jsme dali za úkol zjistit, co v nich píšeme. Stejně tak můžete zaměřit pozornost publika třeba na produkty v e-shopu.
Plácli jste se pořádně přes kapsu? Tak toho využijte a udělejte vícekolovou soutěž, ať držíte publikum déle v napětí a stránka má více reakcí.
S pořádně hodnotnou cenou můžete publikum trochu napínat. My jsme s fanoušky během několik dílčích kol hádali ingredience, ze kterých ve finále měli za úkol upéct ten nejlákavější dezert.
Znáte to – přiměřeně. Jakmile pustíte soutěž do světa, můžete zpravidla očekávat vlnu zájmu. V průběhu dne naskočí soutěžní komentáře, lajky a podobně. Pak však následuje útlum – algoritmus je nemilosrdný a na světě není nic staršího a méně cenného než dva dny starý příspěvek.
Ještě předtím si proto rozmyslete, kolik peněz chcete dát na placenou propagaci soutěže. Bez té by to možná šlo, ale mnohem lepší je udržovat plamen při životě po celou dobu konání. Nejkratší dobu malé soutěže doporučujeme zhruba týden. Když po lidech chcete, aby něco vytvořili – třeba jídlo dle zadaného receptu – nemusíte se bát ani měsíce. Ale pořád mějte na paměti, ať soutěž hlavně baví a neotravuje.
Když po vás zelený mimozemšťan chce, abyste do soutěžního komentáře napsali pouhopouhý název nového iPhonu, očekává desetitisíce soutěžících. Má ho ale aspoň někdo z těch lidí rád? Baví někoho? Zvýšil si soutěží kredit? Patrně jen nasbíral publikum, které chce další a další soutěže, nic jiného.
Vy můžete mít za méně peněz více muziky. Stačí k tomu nápad.
Můžete ukázat zákulisí vaší firmy
Ukažte zábavnou formou zákulisí vlastní firmy. Stačí krokoměr v kapse a sympatie k vaší značce poletí vzhůru.
Chcete publikum pobavit? Vytvořte jednoduchou hádanku a zaměřte se na sezonní tématiku. Výherce vylosujete ze všech správných odpovědí.
Můžete získat kontakty od reálných zájemců o vaše služby
Soutěž může být i kombinovaná. Každý, kdo se účastní, dostane za vyplnění formuláře drobný dárek. A několik vybraných, kteří přidají fotku do komentáře, získají hodnotné ceny. Získali jsme tak spoustu reálných poptávek.
Některá si určíte sami, jiná jsou daná Facebookem či Instagramem automaticky. Nezapomeňte proto zmínit konec soutěže, způsob vyhlášení a předání cen a další možné nejasnosti. Čím jasnější vše bude, tím víc budete chráněni před všemožnými mezírkami a vykuky, kteří by je chtěli využít a pak se s vámi do krve hádat. Nikdo nestojí o negativní komentáře na své stránce.
A pak tu máme pravidla Facebooku. Nesmíte vyzývat k lajkování, označování kamarádů či sdílení příspěvku. Že to dělají skoro všichni? To přece neznamená, že případné sankce nepotkají třeba vás při prvním porušení. Co naopak musíte? Především zmínit to, že pořadatelem soutěže je vaše firma, a Facebook naopak pořadatelem soutěže není.
A kam s těmi všemi pomyslnými paragrafy? V příspěvku by to zabilo veškerý šarm, který soutěž má. Vytvořte proto text, kde vše jasně popíšete, a ten vložte do Dalších informací o stránce, stejně dobře poslouží i jednoduchá stránka na vašem webu, kam pravidla vložíte. Na konci soutěžního příspěvku pak jen lidem povíte, kde podrobná pravidla najdou.
Konec soutěže je tady! Kdo to vyhrál? Rozhoduje o vítězi los mezi těmi, kteří správně odpověděli a splnili podmínky soutěže? Pak můžete využít různé losovací programy, nebo třeba napsat jména na papír a natočit se, jak vybíráte. Pokud k těmto účelům můžete využít známou tvář, jen dobře. Dobré je také vědět, že podobný typ soutěží už nepodléhá loterijnímu zákonu. Ten v minulosti ukládal provést losování za přítomnosti dozoru a dalších oficialit, takže u podobných soutěží bylo příliš komplikované vybrat vítěze náhodně.
Využít soutěž na maximum znamená získat i fotky od výherců, které můžeme použít do vlastního obsahu. Autenticita vždy skvěle funguje.
Co dělat, když už známe jména vítězů? Ideální je napsat pod soutěž komentář, kde všem poděkujeme za účast, pogratulujeme vítězům, které označíme, a ostatní uchlácholíme sdělením o připravovaných dalších soutěžích.
Komentář by měl obsahovat i výzvu pro vítěze, ať se ozvou do soukromé zprávy, kde vyřešíte detaily předání výhry. Je to jedna z mála možností, jak se spolu spojit. Jako stránka sice můžete poslat soukromou zprávu někomu, kdo vám komentoval příspěvek, komentář však nesmí být starší než týden. Zpravidla není problém se s výhercem domluvit, aby následně zaslal fotku, jak mu vyhraná čepice sluší a vy budete mít materiál na další autentický obsah na vaši stránku.
Chcete to na sociálních sítích rozjet naplno? Nechte si poradit, nebo rovnou předejte správu svého obsahu profesionálům. Jsme tu pro vás.