Jak vybrat správný font? Písmo dokáže zázraky

Dne 12. 9. 2024 publikoval Tereza Kliglová

Věděli jste, že písmo je důležitým pilířem ve stavbě vizuální identity? Zvláště v online prostoru se na něj často zapomíná. Konstrukce písma může vyjadřovat emoce a podpořit takzvaný mood značky. Inspirujte se v našem článku, ať víte, jak při výběru fontu a práci s textem postupovat.

 

1200x628

Mezi nejčastěji využívaná písma se řadí fonty z operačního systému. Jsou zdarma a má je k dispozici takřka každý.To však má za příčinu, že se vyskytují všude. Arial, Times New Roman, Roboto, Verdana a mnoho dalších. Co kdybyste se odlišili a nechali svou značku vyniknout se zajímavým fontem, který podpoří historii vašeho podniku nebo naopak fontem, který bude působit  moderně a svěže, aby upoutal například mladší cílovou skupinu? Pojďte se podívat, jak na to.

Nejčastější chyby při výběru fontu

V prvé řadě se zaměřte na to, zda má vámi vybraný font veškerou diakritiku a interpunkci, kterou potřebujete. Český jazyk má oproti klasické latince ve světě několik znaků s diakritikou, se kterou tvůrci fontů nemusí počítat. Nemějte však obavy, že by vámi vybrané písmo vynechávalo tyto znaky úplně (například ryze české č,š,ž a další). Pokud nemá abeceda některé české znaky, nahradí je jiným fontem, který je má. 

Jenže potom vznikne něco, co ve své prezentaci opravdu nechcete. Nejen, že to nevypadá na první pohled dobře, ale je to naprosto neprofesionální a zkazí vám to veškerou image.

 

1

Ukázka fontu bez diakritiky.

Dále jde o čitelnost. Čím dekorativnější font, tím hůře se může číst v malých velikostech. V zásadě platí pravidlo, že dekorativnější fonty se považují za nadpisové, jelikož by v obsáhlých textech neměly šanci. A k čemu by vám byl hezký font, pokud by z něj zákazník nepřečetl ani větu. Marketing není umění, proto dbejte hlavně na to, aby vaše sdělení bylo jasně čitelné.

Z jakých typů fontů můžete vybírat

Jak zvolit vhodný font, aby podpořil vaše sdělení, případně komplexní brandovou identitu? Zjistěte, z jakých skupin fontů, můžete vybírat a hned budete blíže ideální volbě.

 

2

Ukázka bezserifového fontu.

Bezserifové fonty se na sítích využívají nejčastěji. Jsou dobře čitelné, vhodné tedy pro dlouhé texty a působí moderně. Pozor však, aby nepůsobily suše.

 

3

Ukázka serifového fontu.

Serifové fonty, neboli patkové fonty, se využívají zejména v knižní grafice. Působí kultivovaně a vážně. Pro dlouhé texty jsou ideální, protože díky serifům jdou lépe přečíst v malých velikostech. Neznamená to však, že jej musíte pro dlouhé texty upřednostnit před bezsefirovými fonty. Záleží vždy na daném textu.

 

4

Ukázka scriptu.

Kaligrafická písma neboli Scripts dokáží v grafice vyjádřit řemeslnost, půvab nebo například strach. Jsou vhodné pro nadpisy a krátké texty. Zajímá vás více o klasifikaci písma? Doporučujeme prostudovat si Klasifikaci tiskových písmen, kterou podle charakteristiky kresby písma a historie stanovil Jan Solpera.

 

5

Příklady práce s fonty z naší práce.

Odlište svou značku, ať je zapamatovatelná

Zamyslete se nad tím, co byste chtěli, aby vaše firma vyzařovala. Jak by měla působit na širokou veřejnost? Jaké má vaše komunikace vzbuzovat asociace? Poté si prohlédněte galerie fontů a vyberte ten, který tomu odpovídá nejvíce. Pokud si nevíte rady, doporučujeme se obrátit na odborníky. Grafičtí designéři pro tuto oblast mají cit a poradí vám s vašimi požadavky.

Vytvořit nové písmo je náročný obor. Tvůrce písma při tvorbě jednoho řezu stráví na konstrukci desítky hodin. Aby se jim tato práce vrátila, požadují za ně různé finanční částky. Jeden řez může vyjít zhruba na 800 - 1 500 Kč. Jak se vám tato investice může mnohonásobně vrátit? Mnoho lidí tyto částky odradí a skončí tak u fontů, které jsou zdarma a využívají se všude. Už jen zakoupením vybraného fontu se tak stává vaše komunikace v tomto ohledu unikátnější než většiny ostatních značek.

Mějte však na paměti, že každý font spadá pod určité licence, které je potřeba dodržovat. To, že je font zdarma, může ovlivnit jeho funkci užití. V některých případech je font zdarma určen pouze pro osobní využití, a to by znamenalo, že jej nemůžete využívat ve svých zakázkách a pro svou dlouhodobou prezentaci. 

V některých případech musíte uvést autora. Oproti tomu koupě fontu je jednorázová investice. Částka, kterou za font zaplatíte je ovlivněna pouze užitím (zda se jedná o fonty na webové stránky, sociální sítě, logo, obecné využití – desktop atd.). Pokud si tedy vše dobře rozmyslíte, nemusí vás toto rozhodnutí přijít draho a navíc budete mít font, který vám parádně sedí a je unikátnější než ty volně dostupné.

Kde najdete ideální font?

Designportal doporučuje tvůrce fontů na svých webových stránkách, kde si je můžete obvykle rovnou i zakoupit. Stránka Fonts in use prezentuje fonty na konkrétních realizovaných příkladech. Ukázky sahají až do hlubší historie. Díky těmto příkladům můžete porovnat, jak na vás fonty působí. Naleznete zde také odkazy, kde fonty sehnat. Další alternativou může být stránka My fonts.

Mnoho fontů nabízí i takzvané trial verze, které si můžete zdarma stáhnout a vyzkoušet přímo ve vaší grafice. V těchto fontech chybí některé znaky či diakritika a interpunkce, právě z toho důvodu, abychom neobcházeli licence.

Kdo si však dá tu práci, může na různých stránkách najít i neotřelé a přitom poutavé fonty volně použitelné i pro komerční využití. Pokud jste předplatitelem programů Adobe, tato společnost nabízí k užití galerii fontů, kde najdete i písma známých typografů. Dále můžete využít Google fonts nebo další platformy.

 

6

Ukázka typografie v akvizici pro GreenIdea.

Pokud se s výzvou výběru správného fontu pro svou komunikaci právě potýkáte, můžeme to společně probrat a najít řešení. Zjistíme vaše požadavky a nabídneme vám možnosti. Vždy je totiž dobré řešit vše komplexně a v návaznosti na celý váš vizuální systém. Říkáte, že vám chybí? I s tímto vám rádi pomůžeme.

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence