Dne 14. 2. 2023 publikoval Michal Šíma Brand Případové studie Social
Kolik marketingových kanálů máš, tolikrát jsi brandem? Když všechny fungují a doplňují se, tak ano. Přečtěte si, jak je zkrotit komunikačním manuálem.
Určitě jste to už zažili. Máte svou oblíbenou restauraci, ale chodíte tam jen každý sudý týden. Lichá směna totiž vaří jinak a vám to nechutná. Nekonzistentní obsah servíruje svým potenciálním zákazníkům spousta značek a je to škoda. Rozjívený Instagram, škrobený web a Facebook, který vypadá spíše jako rodinné fotoalbum? Čtenář kvůli tomu neví, na čem je, značku si nezapamatuje a ve finále u ní nenakoupí.
Proto pro klienty tvoříme komunikační manuály, které celou prezentaci sladí po textové i vizuální stránce. A ať už obsah a brand má na starost kdokoli, přesně díky tomu ví, jak na to. Přečtěte si, jak vytvořit komunikační manuál tak, aby se váš brand snadno a rychle zapsal do paměti a třeba i srdcí veřejnosti
Charakter značky je jedno z cvičení, které na úvodním workshopu děláme. S klienty si určíme jejich pozici na škálách, abychom věděli, jak komunikaci nastavit.
Nikdo nezná obor a svou vlastní značku tak jako její lidé. Proto obvykle začínáme brandové práce společným workshopem. Během jednoho setkání dokážeme od zástupců značky získat spoustu informací, bez kterých by to nešlo:
Jaká značka v jejich očích je a kam směřuje,
ke komu mluví a jakými kanály,
jaký cítí, že by měla mít komunikace charakter,
jak se pozicuje oproti konkurenci.
Ideální je, když se sejdou zástupci nejen vedení, ale i obchodu, zákaznického servisu… Čím větší různorodost, tím pravdivější obrázek dostaneme. A pomocí řady strukturovaných otázek a cvičení se dobereme k výsledku, který poslouží jako ideální základ pro pozdější kreativu.
Pilíře značky odrážejí brandový charakter značky i argumenty, se kterými chceme zaujmout zákazníky. Jejich definice je klíčová pro nastavení komunikace.
Bez znalosti konkurence nejde dělat marketing. Aby si nás lidé zapamatovali, nesmíme být s konkurencí snadno zaměnitelní. Naopak musíme ze značky vytáhnout její unikátnosti, a ty do manuálu komunikace promítnout.
V tomto kroku proto prozkoumáme, jak se prezentují konkurenční firmy. Podíváme se na web, sociální sítě, zkrátka vše, co je veřejnosti dostupné. A z toho vytáhneme, jakým stylem komunikují a jak se na trhu pozicují.
Brandový background máme, konkurence je zmapovaná, jdeme na praktickou část. Jaké kanály potřebuje značka zkrotit? Jak na to půjdeme?
Pro každou značku najdeme styl, který ji vystihuje. Praktické ukázky ANO vs. NE jsou ideální ilustrací tonality.
Jako první si určíme pravidla komunikace, tonalitu textů a vizuální stránku brandu. Budeme odvázaní, nebo vážní? Jaká témata a pilíře značky je třeba komunikovat? Jaké zvolíme jednotící grafické prvky? A co třeba změna loga? To vše může být součástí komunikačního manuálu. Ten není tvořený šablonovitě, ale každému klientovi přesně na míru, aby pokryl právě jeho byznysové potřeby.
Tykání, vykání, podpisy nebo dokonce správné psaní názvu. Značky často zbytečně matou své zákazníky nekonzistentností. Pravidla komunikace vše jasně určí.
Co se ale nemění, je jeho účel – od Stories přes headline webu až po claim na plakátu na zastávce. Manuál zajistí, že značka bude komunikovat konzistentně a tak, aby si jí lidé všimli. A kdo bude obsah tvořit na pravidelné bázi, to už není rozhodující. Interní markeťák, agentura i freelancer už budou mít k dispozici vyladěnou kuchařku se vším, co k tvorbě potřebují.
Co dělá silný brand brandem? Přece jasně definovaná komunikace napříč všemi kanály, které se vzájemně doplňují a podporují značku. Znáte to, na sítích i billboardech máte pikosekundu na zaujetí publika. S komunikačním manuálem ji využijete naplno a lidé si vás zapamatují.
Jak bude vypadat třeba billboard u dálnice? I to může být součástí komunikačního manuálu.
Některé značky začaly komunikovat živelně a pravidla si určily za pochodu, jiné měly nejprve položené základy a až pak rozjížděly jednotlivé kanály. My umíme obojí. Sladíme vše na míru vašemu byznysu, abyste z komunikace vytěžili maximum, stačí se nám ozvat.
Zdroj fotografií: In creative