Dne 25. 4. 2024 publikoval Lucie Pinková
Sportu zdar a olymp... pšt, to slovo je přece zakázané! Taky jste už naladění na největší sportovní svátek tohoto roku? Pokud ano, zbystřete, protože ne každý fanda se počítá. A zvlášť ten, který se na jeho vlně jen sveze k zářným výdělkům. Sluší se proto připomenout několik pravidel, které by měly značky dodržovat, aby jim náhodou nepřišla tučná pokuta.
Vyplatí se dodržovat jen pár pravidel, nebo s akcí raději nemít nic společného? Doma, v hospodě, ve sportovním spolku si „dělejte co chcete”, ale v kampaních se olympiádě raději vyhněte. Český olympijský výbor nerozdává pokuty na potkání, spíše ho berte jako pomyslného „watchera”, který se nejprve snaží o nápravu situace. Jeho role je daná zákonem č. 60/2000 Sb. o ochraně olympijských symbolik, takže bez povolení by vaší firmě mohla i dobře míněná snaha zasadit citelný postih. Proč? Porušili byste zákon.
Reklamy pro komerční účely však můžete spouštět:
Bez použití olympijské symboliky, názvů sportovních institucí Český olympijský výbor, Český olympijský tým a dalších.
Bez intenzivnější propagace nebo nejméně 90 dní před začátkem her. Tzv. všeobecná reklama by měla být s hrami spojena pouze tím, že v ní zobrazujete jejího účastníka, ale nikoliv ve spojitosti s hrami.
Plánujete tvořit reklamu na Facebooku nebo chcete akci vytěžit v obsahovém plánu, protože je v top hledaných klíčových slovech? Ne vždy se to vyplatí.
Je proto nutné rozlišovat dvě období:
Ochranné období, které trvá od otevření olympijské vesnice do dvou dnů po skončení her. Mluvíme-li o olympiádě v Paříži, jedná se o období mezi 18. červencem a 13. srpnem. V něm byste měli dodržovat níže vypsaná pravidla.
Neolympijští partneři dále nesmí používat olympijskou symboliku v průběhu her ani mimo olympiádu, tzn. zobrazovat oficiální oděv navržený speciálně pro olympiádu a další spojitosti včetně speciálního hashtagu #olympiada a např. #paris2024.
Byznys však jede dál, a to i během 14 dnů trvajících her. Pro neolympijské partnery tu je příručka od Mezinárodního olympijského výboru – Pravidlo 40. Díky němu mohou sportovci dál spolupracovat se svými partnery i během této velké akce a partneři zase pokračovat v dlouhodobých kampaních. Upravuje také, čemu byste se měli v komunikaci vyhnout. Tady je pár příkladů.
Připomínáme, že pravidla se týkají zveřejňování příspěvků pro komerční účely a také, že masová média mají výjimku. Olympijští partneři mohou pracovat bez omezení, a to i s olympijskou symbolikou.
V době ochranného období si dávejte pozor na následující:
Reklama by neměla odkazovat na umístění aktuálních olympijských her, a to v textu ani v průvodní grafice. V průběhu her v roce 2024 je tedy nevhodné používat ikonické fotografie Paříže a jinak se o ní zmiňovat.
I když sponzorujete některého z olympioniků, ale nejste olympijským partnerem, nesmíte sdílet úspěchy žádného ze sportovců, a to ani toho, kterého podporujete.
A co je naopak povoleno?
Spouštění reklam, které se nijak nedotýkají olympijských her (tedy generické, dlouhodobější kampaně), spouštíte je ve stejnou dobu pravidelně a nevyužíváte v nich nic z olympijského vlastnictví.
Pro komerční účely byste neměli používat znaky, které jsou součástí olympijského vlastnictví, a to ani speciální olympijský oděv národního týmu.
Reklama spojuje účastníka olympijských her a viditelně odkazuje na místo jejího konání. Porušuje tedy Pravidlo 40.
Start českých sportovců na mezinárodních akcích národ vždy spojí. A zejména, když to pak někomu cinkne. Avšak pozor i na toto.
Je totiž nezákonné vytvářet neoprávněná spojení. Problémem mohou být v průběhu her zveřejněné gratulace olympijskému vítězi nebo reklama na zboží s vyobrazením olympijské symboliky, tedy např. pěti kruhů či slovním spojením obsahující olympiáda, olympijský či jakýkoliv vizuální odkaz na olympiádu.
Podporovat sportovce lze před olympijskými hrami a gratulovat k jeho výkonu lze až po ukončení her.
Gratulovat sportovcům k úspěchům na olympijských hrách můžete na firemním účtu pouze po olympijských hrách. Zároveň byste neměli využívat olympijské symboly či jinak odkazovat na olympijskou tématiku.
Pokud je vaše firma nebo klient sponzorem olympionika, ale ne her, i na vás se vztahují výše zmíněná pravidla od MOV. A dále následující:
Sportovce můžete podporovat pouze mimo chráněné období.
V průběhu her můžete pokračovat s běžnými, generickými reklamami, které nemají žádné spojení s olympijskými hrami.
Pokud je tváří vašich reklam olympionik, lze je nasadit pouze s jeho souhlasem a také po včasném oznámení na ČOV. Reklamu byste zároveň měli zapnout alespoň 90 dní před začátkem her a nijak v ní neodkazovat na olympiádu nebo ji jinak zvýrazňovat (například vyzdvihovat ve vypsaných úspěších sportovce).
A pokud máte cestovní kancelář, standardní výlety do Paříže nabízet můžete. Nesmíte v nich však zobrazovat chráněnou symboliku a jakkoli se spojovat s olympijskými hrami.
Český olympijský výbor je tu pro firmy také jako poradce, proto pokud máte jakýchkoliv dotaz týkající se olympiády, ozvěte se na e-mail pravidlo40@olympic.cz nebo na telefon +420 271 730 622.
Neznalost neomlouvá a v případě olympiády se nevyplácí dvakrát tolik. Pokud pravidla porušíte a nemáte povolení od Mezinárodního olympijského výboru, Českého olympijského výboru či jeho marketingové agentury Česká olympijská, můžete zaplatit tučnou pokutu jako náhradu škody či za bezdůvodné obohacení. A navíc porušíte zákon.
Suma sumárum… Pokud nemáte povolení/licenci, nejste oficiálním partnerem či dodavatelem MOV či ČOV, raději se olympiádě ve svých sděleních a reklamách vyvarujte. Přece jen to je na pár týdnů, a tak se snadno vyhnete nepříjemnostem. A olympijské symbolice se ve firemní komunikaci vyhněte obloukem 24/7.
Zdroje fotografií: ČOV