Dne 15. 9. 2021 Grafika
Grafický design je všudypřítomný, nemůžeme se mu vyhnout a setkáváme se s ním neustále. Když chceme vybrat v obchodě obraz nad gauč, když chceme dítěti koupit pěkně ilustrovanou knihu nebo třeba když tvoříme brand a chceme mu dodat dokonalou vizuální identitu. Chcete se grafických trendech zorientovat? Máme pro vás 5 těch nejzajímavějších.
Jak být trendy v grafice v roce 2021?
Všude kolem nás se míhají dnes a denně obrazy, vidíme nespočet reklam, bannerů, plakátů, vizitek a obalů. A zdá se nám to pořád stejné, sem tam něco vynikne, ale jinak je to spíše změť technik, směrů a opakujících se vzorů.
Z pohledu grafika se ale jedná o neskutečně dynamickou disciplínu, kde je fascinující pozorovat, jak grafická komunita jako vlastní malý mikroorganismus složený z milionů grafiků, navzájem zpracovává nápady, staví na nich, inspiruje se a tlačí možnosti grafiky dopředu. Každým rokem vznikají nové a nové nápady, nové směry, z historie umění prosakují staré koncepty, které jsou okamžitě zrecyklovány, přetvořeny a vybroušeny do dokonalosti pomocí moderních technologií.
A protože je někdy těžké se v tomto rychle se rozvíjejícím světě zorientovat, sepsali jsme pro vás pět grafických trendů roku 2021, díky kterým můžete vaše kampaně, tvorby brandů či vizuálních identit, potlačit zase o kousek dál.
Patkové fonty patří mezi nejstarší typy fontů – pochází už z 15. století. Jedním z prvních tvůrců patkového fontu byl například Nicolas Jenson, který v roce 1470 poprvé sestavil font založený na typografických principech, čímž se odklonil od doposud užívaného gotické písma.
Patková písma se od té doby využívala hojně a právě díky jejich popularitě, historickému kontextu a dobré čitelnosti, jsou dodnes vnímána jako elegantní, důvěryhodná, tradiční a luxusní. Dokáží v nás probudit nostalgii a připadá nám, jako bychom je znali odjakživa.
Trendem roku 2021 je znovuobjevení této historické tradice a především tvorba nových, na míru dělaných elegatních patkových fontů, které hrají ústřední roli v grafických designech.
Ukázka patkového fontu Nicholase Jensona, v moderní době je na tomto fontu založený například font Centaur (Bruce Rogers, 1914).
V grafice záleží na detailech. Symboly mají tu výhodu, že jsou univerzální formou jazyka. Všichni rozumí tomu, že červené kolečko znamená na přechodu „stůj” a že zvláštně poskládané barevné pruhy na kusu látky mohou spojovat i celý národ.
Designéři toto ví, a proto ve svých designech používají klasickou ikonografii, která jakémukoliv pozorovateli snadno podvědomě evokuje požadované hodnoty a koncepty. Nemůžeme tuto kognitivní percepci ovlivit, je v nás napevno zakódovaná. Možná se vám na první dobrou zdá, že se v logu díváte na strom nebo holubici, nicméně ve vašem mozku, na úrovni neuronů, se již pracuje s podvědomými abstraktními tématy, jako je třeba svoboda, lehkomyslnost, růst, volnost nebo udržitelnost.
Vidíte na první pohled holubici? Váš mozek už ale pracuje s pojmy jako je svoboda nebo volnost.
V minulosti bylo zažité, že umění jako takové a grafický design sdílí sice spoustu společného, ale stále ještě stojí vedle sebe, jako dvě oddělené disciplíny. V klasickém umění byla snaha zachytit objekt realisticky či impresivně malířskými, kreslířskými či jinými technikami, zatímco v grafice se pracovalo na úrovni vektorů, umělých barevných přechodů, zářivých barev a na pixel dokonalé souměrnosti tvarů.
V roce 2021 však vidíme slévání těchto dvou světů a techniky malířství jako jsou například akrylové tahy štětcem, chaotické změti barev a tvarů tedy onen „abstraktní expresionismus”, začíná prosakovat na police v obchodech i na televizní obrazovky. Díky tomu z designů tryskají emoce a spontánnost, stejně tak jako v době po druhé světové válce, kdy malíři v rámci tohoto proudu vyjadřovali hlubokou nedůvěru k autoritativním ideologiím.
Ukázka abstraktního expresionismu v pojetí Jacksona Pollocka.
Spojení grafiky s přírodou je samozřejmě všem dobře známé. Všichni víme, že na přírodě stojí veškeré naše umělecké základy, grafiku nevyjímaje. Už od pradávna jsme se při vytváření designu inspirovali právě přírodou, která pro nás sloužila jako nekonečná studnice nápadů. Najdeme ji ve všem, v barvách, ve vzorech, fraktálech, gradientech, zkrátka vše estetické vychází z přírody a my to pouze dokonale či nedokonale replikujeme, upravujeme a kombinujeme.
V roce 2021 je naše potřeba spojení s přírodou však ještě umocněná tím, že velká část naší populace strávila část roku v domácí karanténě, v bytech a domech, zavření mezi čtyřmi betonovými zdmi. Proto tento trend vyvstal opět na povrch, chceme pozorovat přírodu, chceme být obklopeni přírodou, chceme cítit klid, který v nás probouzí.
Ilustrace na míru tvoří dnes již neodmyslitelnou část tvorby originálních obalů, webových stránek a brandových identit. I jednoduchá ilustrace dodá designu na autentičnosti a funguje jako perfektní brandový kód, který si nelze splést s ničím jiným.
V roce 2021 se proto ujaly minimalistické, jednoduché a často velmi barevné ilustrace postaviček a zvířat častokrát kombinující i vícero grafických technik. Důležitá je tu hravost, důraz na představivost a příjemná hřejivá atmosféra, kterou ilustrace dokáže snadno navést. Postavičky naše uživatele i spotřebitele baví, přenáší na ně emoce, personalizují naši značku a vytváří tak osobní vztah mezi námi a spotřebitelem. Zkrátka, není nad kvalitní ilustraci!
Prošli jsme si postupně pět trendů, které v roce 2021 i přes náročnou globální situaci vzkvétají. Na závěr je nutno podotknout, že jsme probrali pouze pět trendů z mnoha, na pokrytí všeho, co se v grafické komunitě děje, by nám nestačil ani několikadílný román. Nicméně i těchto pár trendů vám může pomoci nastínit, jaký brief dát příště vašemu grafikovi ke kampani, nebo jaký font vybrat na vaši novou super moderní webovku (rozhodně patkový, jak jinak). Budeme se na vás těšit v pokračování článků o grafických trendech, nyní mějte oči na stopkách, schválně, jestli sami nějaké nově přicházející trendy zachytíte dřív, než o nich my budeme psát.
Zdroje:
https://www.toptal.com/designers/ui/typeface-history