Dne 1. 3. 2022 Copy
Vytváříte si články sami? Schvalujeme. Protože o tom, co děláte a v čem podnikáte, toho víte zdaleka nejvíc právě vy. Navíc vám vzniknou pod rukama autentické články. Abyste se naplno ponořili i do tajů copywritingu, poradíme vám, na co si dát při psaní blogu pozor. Jste připraveni? Tak hurá z blogerské runwaye za novými zákazníky.
Pravidelný blog o tom, čím se zabýváte, je ideálním nástrojem ke zvýšení povědomí o vaší značce.
Blog je neagresivní formou reklamy, která vám organicky, tedy zdarma, přivede na váš web potenciální zákazníky. Blog si proto umístěte ideálně na web (ne tedy na samostatnou url), zvláště pokud na něm máte i e-shop. A odkaz na blog umístěte na viditelném místě.
Klasická reklama je pak v podstatě spam, který nás obtěžuje, zatímco články dobrovolně čteme sami od sebe, když hledáme relevantní informace.
Jak ale dostanete na svůj blog čtenáře, které obsah skutečně zajímá a potenciálně i něco nakoupí? Pište důsledně o jednom tématu, které máte na mušce. Tedy o oblasti vašeho podnikání. A buďte trpěliví! Zástupy lidí se na vašem e-shopu díky blogu neobjeví ze dne na den.
Když postavíte obsah na strategii a opřete jej o analýzu klíčových slov, první výsledky uvidíte do roka. Když články podpoříte i na sociálních sítích, zkrátíte interval o pár měsíců. Nakonec bude na blog přicházet stále více lidí organicky.
Tyhle výsledky jsou pro vás z dlouhodobého hlediska nejhodnotnější, protože díky nim zvýšíte povědomí o vaší značce, aniž by vás to stálo velké peníze za placenou propagaci. Zjednodušeně to znamená, že při prvním zamyšlení nad nákupem zboží vašeho segmentu napadne potenciálního zákazníka právě vaše značka. Protože díky vašemu propracovanému blogu už ví, že:
jste odborníky na dané téma,
za vámi stojí silná značka a tým, kterým mohou věřit,
a že vám kdykoliv mohou položit odborný dotaz a podle toho nakoupit.
Nepodceňujte ani formátování. Organizujte text do odstavců, které nepřesáhnou víc než 6 řádků.
Zásadní sousloví vytučňujte – s ohledem na klíčová slova a pro čitelnost. Tučné pasáže fungují jako kotvy, díky kterým se čtenáři v textu rychle zorientuji. Ale vytučňujte s mírou. Znáte to, stokrát „bold“ umořil čtenáře a text naopak znepřehlednil.
V článku používejte odkazy na relevantní produkty na vašem e-shopu, produktové kategorie nebo související články. Zvýšíte tak jeho přínos pro čtenáře a obstojíte s ním i před vyhledávači.
Titulek článku formátujte vždy jako Nadpis 1, v jazyku webdesignérů taky H1. Formulujte ho tak, aby zaujal a nezapomeňte na slovesa. Dodají mu na akčnosti.
Po titulku vždy následuje několikařádkový perex. V něm nalákejte a stručně popište, o čem článek je a jaký v něm najde pro sebe čtenář přínos. Všechny následující nadpisy formátujte jako Nadpis 2 neboli H2, případně H3.
A nezapomínejte u článků vyplňovat meta popisky. Jsou to krátké texty do 160 znaků, které se čtenářům zobrazí při vyhledávání pod klikatelným odkazem. Mají tedy hlavně navnadit, aby čtenář na odkaz klikl a článek si přečetl.
Vizuální obsah dělá blog atraktivnějším. Když si fotky zvládnete obstarat sami, neutratíte za ně zbytečné peníze. Jen dejte pozor na kvalitu.
Nebojte se být při psaní:
originální,
vynalézaví,
nápadití,
v ideálním případě zábavní
a vyhýbejte se klišé i slovní vatě.
Nikdo totiž netouží číst dlouhé pasáže, ve kterých opakujete totéž. A nikoho neokouzlí klišovitý příměr typu láska je mocná čarodějka. Mluvte k věci a zbytečně text neroztahujte… trpělivost online čtenářů je křehká a jakmile je začnete nudit, zmizí z vašeho blogu a už se nevrátí.
Máloco dokáže hodnotný obsah shodit tak dokonale jako pravopisné chyby. Nejde jen o hrubky, zvládat byste měli i záludnosti, jako je třeba:
rozdíl mezi 4 % (čtyři procenta) a 4% (čtyřprocentní),
jak správně psát 100 °C,
nebo v čem se liší přídavná jména žehlicí a žehlící.
Dejte si pozor také na:
duplicitní význam: také proběhla i osobní schůzka (kde „také“ a „i“ plní stejný význam),
nebo zbytečné stupňování přídavných jmen: víc hravější (kde stačí jednoduché „hravější“).
Že zrovna tohle nepatří k vašim silným stránkám? Pak před zveřejněním článku vždy raději poproste o jazykovou korekturu někoho pravopisně silnějšího.
Pokud si nejste při psaní čímkoliv jisti, třeba skloňováním, čárkou ve větě nebo kde psát pomlčku a kde spojovník, nahlédněte do Internetové jazykové příručky Ústavu pro jazyk český, případně pomůže googlovat.
Abyste vychytali ty nejčastější chyby na blogu, sepsali jsme je do článku. Inspirujte se. >>
Našli jste na webu senzační blog, který vám mluví z vaší blogerské duše? Nebo jakékoliv precizně formulované informace? Nikdy je nekopírujte. Nejenže tím porušujete autorská práva, čímž si u autorů zaděláváte na žalobu, ale navíc tím zásadně snížíte čtenost vašeho blogu. Vyhledávač totiž pozná identické části textu a potrestá vás tím, že pošle váš článek štandopéde až na samý konec výsledků vyhledávání. Dokonce rozezná, čí text byl online dřív. Takže pište svými slovy a své vlastní myšlenky.
Propagujte svůj blog na sociálních sítích a alespoň zpočátku tyto posty i sponzorujte, aby vám získaly nové publikum.
Prokládejte texty obrázky, případně videem – veškerý vizuální obsah dělá blog atraktivnějším. Ideální jsou vaše vlastní fotky k tématu a pokud je nemáte, pomůže i materiál z fotobanky.
Fotografie doporučujeme hledat třeba na:
Depositphotos (placená),
či Pexels.
Najdete zde spoustu fotografií ke stažení zdarma. Jen dejte pozor na licenci. U fotek s označením CC-0 (Creative Commons – zero) ji jen stáhnete a použijete. Pokud chcete na blogu fotku s licencí CC (Creative Commons), pak uveďte zdroj, ze kterého jste ji stáhli nebo autora. Fotku totiž používáte k další propagaci a proto je nutné hlídat podmínky jejího dalšího užití. Kromě názvu souboru fotky a ALT textu opatřete každý obrázek také popiskem, dodá mu další kontext.
TIP: Nezanedbávejte vyplňování ALT popisků. Zaindexují se vám i vašim zákazníkům do vyhledávání a díky tomu je uvidí při hledání relevantních klíčových slov na vyšších pozicích.
Propagujte svůj blog na sociálních sítích, upozorňujte na každý váš nový článek prostřednictvím Facebooku a tyto posty i sponzorujte. Hlavně na začátku, kdy publikum na vašem facebookovém profilu ještě není velké a organický dosah je mizivý. Při sponzorování není nutné utratit vysokou částku, důležité je však filtrovat vhodnou cílovou skupinu, která má o vaše téma zájem.
Víme. Rozjet vlastní blog, zvlášť když k tomu třeba rozjíždíte nový byznys, není snadné. Ale zkuste publikovat pravidelně, třeba aspoň jednou za měsíc. Čtenáři i vyhledávače vás tak zaregistrují dříve.
A pokud na psaní článků nemáte kapacitu, nebo potřebujete pravidelnou publikaci na blogu bez kompromisů, případně další odnože online marketingu, obraťte se na nás. Rádi vám se získáváním nových potenciálních zákazníků pomůžeme.
Zdroj fotografií: In creative