Dne 27. 7. 2017 Byznys
Role na trhu práce se rychle obrací. Dříve soupeřili kandidáti o pozice, dnes se společnosti přetahují o uchazeče. Zaměstnavatelé už nejsou těmi, kdo si vybírá. Potenciální zaměstnanci si volí mezi množstvím společností a kladou si podmínky. Co vlastně chtějí – hodně peněz, atraktivní benefity, nebo přitažlivý projekt? A jak k celé situaci jako firma přistoupit?
Mám zkušenosti z oblasti brněnského pracovního trhu v oblasti IT, kterou aktuální vývoj zasáhl asi nejdříve a velmi výrazně. Stejný trend však už dnes můžeme vidět i v mnoha dalších odvětvích. Způsob, jakým uchazeči o své budoucí práci přemýšlí, je oproti předchozím rokům diametrálně odlišný. A jinak musí začít přemýšlet i zaměstnavatelé.
Brno bývá nazýváno „českým Silicon Valley”. Během několika posledních měsíců zde zapustilo kořeny nespočet start-upů a zřídilo zde své RaD centra velké množství zahraničních společností. Přijíždějí sem pracovat cizinci, o Brnu se píše a mluví v médiích. Brno je také v hledáčku zahraničních investorů a mnoho odborníků mu věští velkou budoucnost v oblasti výzkumu a informačních technologií.
Přestože je zde velké množství studentů a absolventů, již nějaký čas je zřejmé, že není možné pokrýt všechny požadované pozice, často velice odborné. Následuje boj o uchazeče. Přetahování se a poměřování sil společností způsobilo neskutečné vyšroubování výše mezd. A to i pro absolventy bez praxe.
Objevují se například iniciativy na vzdělávání a rekvalifikaci IT specialistů. Poptávka je tak vysoká, že společnosti přimhouří oči a s nadsázkou lze říci, že berou v podstatě kohokoliv, kdo pro programování projeví dost nadšení a v kom vidí potenciál.
Pod malebnou slupkou „českého Silicon Valley“ to začíná vřít. Kam oblast HR dovede rychlá výměna rolí mezi uchazeči a firmami?
Zdroj: wikipedia.org
Spolu s tím, jak rostly mzdy v oblasti informačních technologií, rostly také nároky kandidátů (a zaměstnanců) na zaměstnavatele. Společnosti, ve snaze udržet si zaměstnance, na tuto strategii přistoupily a celý brněnský pracovní IT trh se dostal do složité dynamické spirály.
Zaměstnanci, vědomi si svojí převahy, si diktují podmínky a pokud se jim práce znelíbí, odcházejí. Jak z toho ven? Je na místě začít přemýšlet, jak se pro ně udělat co nepřitažlivější.
Jak přetáhnout kvalitní lidi na svou loď? Ve hře je více aspektů, než se zdá.
Zdroj: pixabay.com
Stále platí to, že IT specialisté jsou asi nejlépe placeným segmentem. Co ale již neplatí, je to, že většina z nich slyší na peníze. Jde především o nastavení tzv. work-life balance. Lidé si prostě stále více uvědomují hodnotu svého času.
To, co lidi láká, je především firemní kultura, pověst společnosti a také přitažlivost projektu, do kterého svůj čas investují. Zmíněná work-life balance se stává stěžejním bodem nejedné společnosti, která si prošla vystřízlivěním z toho, že pouze finanční stránka nestačí.
Peníze tedy nutně neznamenají výhru v podobě loajálního a spokojeného zaměstnance. Nikdy nevíte, kdy přijde někdo, kdo ho přeplatí. Jako rozhodující vidím jedině dlouhodobé budování dobrého jména společnosti a jejího zázemí. Pak nebudete muset nikoho přemlouvat předraženými lákadly.
Cílem je, aby u vás chtěli lidé sami pracovat. Jen tak se vám podaří vystoupit ze spirály přebíjení se s benefity a finančními odměnami. Získejte si zaměstnance pomocí férového přístupu. Vybudujte v něm pocit, že právě to, že pracuje pro vás, ho činí výjimečným. Ať může být hrdý na to, že je to on, kdo pomáhá vytvářet vaše dobré jméno.
Jak zapracovat na svém dobrém jménu a čemu se naopak obloukem vyhnout, se dočtete v jednom z dalších článků, které pro vás právě chystáme. A pokud chcete poradit s čímkoli z oblasti online marketingu a digitálního HR, ozvěte se. Rádi vám poradíme.