PPC pro každého 4: Jak funguje Google Tag Manager

Dne 12. 3. 2020 PPC

Abyste měli přehled na tím, jak se vám PPCčka vyplácejí, měli byste mít po ruce nástroj, který vám rychle sdělí vše potřebné. Takovým nástrojem je Google Tag Manager. Je jedno, jestli máte e-shop, prezentační web, nebo blog. GTM je univerzální nástroj, který skvěle poslouží komukoliv. V čem tkví jeho genialita a jak ho nastavit?
 

Proč by vás měl Google Tag Manager zajímat

Google Tag Manager je googlovská služba, která umožňuje nastavovat, upravovat a testovat měření na vašem webu bez toho, abyste museli oslovovat správce webu. V klasickém systému měření musí totiž být každá změna zanesena přímo do kódu webu a každé měření je nutné provádět zvlášť. No, jak víme, ajťáci bývají často velmi zaneprázdnění a jakákoliv úprava webu bývá náročným procesem, který se může protáhnout až na několik týdnů. 


Google se svým Tag Managerem nabízí elegantní řešení, díky kterému můžete spravovat měřicí kódy sami bez nutnosti zásahu vašeho IT specialisty, čímž ušetříte spoustu času. Jediné, co potřebujete, je provést úvodní nastavení, které spočívá ve vložení hlavního GTM kódu na váš web. Všechny ostatní kódy budou následně šikovně ukryty v něm.

 

Propojení Google Tag Manageru s dalšími nástroji

Google Tag Manager si najde cestu k mnoha praktickým měřicím nástrojům – bez ohledu na to, jestli jsou od Googlu, nebo ne.

Zdroj: In creative, inspirace Marketvantage.com

Veškeré měření pod jednou střechou

Google Tag Manager vám umožňuje sledování aktivit, které uživatelé na vašem webu provádějí, a následně tyto činnosti (události) odesílat do rozhraní Google Analytics, kde s nimi můžete dále pracovat. 


Do GTA však můžete vkládat i další měřicí kódy, např. pro Facebook, Sklik nebo třeba Hotjar. Doba, kdy jste museli každou změnu v měření upravovat zvlášť, je pryč a vy se můžete těšit na poměrně jednoduchou a přehlednou správu veškerého měření na jednom místě.
 

Měřicí nástroje v rozhraní Google Tag Manageru

Malá ukázka nástrojů, které můžete v GTM sledovat.

Zdroj: Google Tag Manager

Co přesně v GTM uvidíte

Vlastně všechno, co si budete přát. Záleží jen na tom, co vás zajímá a jak moc do hloubky chcete jít v návaznosti na vaše plánované kampaně a zvolenou strategii. Kromě zásadních cílů webu, jako je nákup nebo třeba odeslání formuláře, můžete sledovat i tzv. soft-konverze. Tedy události, které pro vás mají určitý význam, ale nevedou přímo ke splnění hlavního cíle webu. Patří mezi ně různá kliknutí na tlačítka či kontaktní údaje.

Díky soft-konverzím je možné detailně pozorovat chování uživatelů na webu a získávat o nich cenné informace, které následně zužitkujeme u PPC kampaní. Je například možné vytvářet remarketingová publika na základě určitého znaku a vytvářet personalizovaná reklamní sdělení. 

V GTM je možné sledovat tyto události:

  • kliknutí (Clicks),

  • kliknutí na odkazy (Link Clicks),

  • odesílání formulářů (Form Submission),

  • pohyb na webu (Scroll), 

  • a další.


Z nastavených událostí pak můžeme vybrat právě ty nejdůležitější, které v Google Analytics upravíme na konkrétní klíčové cíle. Jedná se o přehled konverzních akcí, které se zobrazují v základním přehledu Google Analytics.

Pokud s kategorií cílů setkáváte poprvé, určitě mrkněte na náš dřívější článek, který se zabývá interpretací metrik v přehledu návštěvnosti.

 

Co GTM ještě umí


Nastavení úrovně práv

GTM umožňuje stanovit jednotlivým uživatelům úrovně přístupu do služby. Takže pokud vás pracuje na projektu několik, určitě tuto funkcionalitu oceníte. Někteří uživatelé mohou využívat náhled služby a jiní mohou editovat a publikovat změny v nastavení, které se projeví v rámci webu.
 

Testování

Skvělou vychytávkou je režim Debug, který umožňuje zobrazit jednotlivé atributy událostí, které chceme měřit, a které pomáhají danou událost definovat. Také díky této funkci můžete kontrolovat nastavené měření ještě před samotným zveřejněním na webu přímo ve vašem prohlížeči. V testovacím prostředí můžeme velmi rychle zkontrolovat, zda se interakce detekují, jak mají, a zda správně dochází k odesílání dat do Google Analytics. Samotné testování jde dokonce sdílet s uživateli, kteří nemají do GTM žádný přístup.


Jak založit Google Tag Manager, nastavit základní měření a ověřit si jeho správnost, vám ukážeme v našem přehledném návodu. Stáhněte si ho, při nastavování GTM se vám bude hodit.


Šikovný pomocník Google Tag Assistant

Google Tag Assistant je praktické rozšíření do internetového prohlížeče, které také doporučujeme používat. Jedná se o velmi jednoduchý a účinný nástroj, který nás informuje o tom, jaké měřicí kódy jsou na webu nasazeny. Rovněž nás pomocí barevných ikon upozorňuje, zda byly kódy implementovány správně:

 

Zelená ikona znamená, že se značkou není žádný problém.

Modrá ikona informuje o  menším problému v implementaci.

Žlutá nebo červená ikona značí problém, který který může mít pro měření vážné následky.

 

V zásadě se s modrou ikonou setkáte vždy u kódu Google Analytics, protože Google doporučuje přímé vložení tohoto kódu. Nicméně se nemusíte bát a GA kód umístit na web přes GTM.


Pozor jen na to, že Google Tag Assistant zaznamenává pouze služby Google, takže vám neukáže základní měřicí kód Facebooku (Facebook Pixel) ani Skliku (retargetingový kód). Pokud vás Google Tag Assistant zaujal, přečtěte si více v nápovědě Google.

Google Tag Assistant – správnost vložení měřicích kódů

Google Tag Assistant v praxi. Takhle vám zobrazí správnost vložení základního GTM kódu, základního měřicího kódu Google Analytics a remarketingového kódu Google Ads.

Zdroj: Google Tag Assistant

Co bude příště

V příštím dílu se můžete těšit na strategii PPC reklamy, kterou zasadíme do modelu See, Think, Do, Care. Také se podíváme na metriky, které je dobré v kontextu obsahové sítě sledovat.
 

Máte dotazy? Ptejte se, ráda vám je zodpovím.

 

Tak zase příště!

 

Lucie Horká

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence