Dne 7. 6. 2019 Social
Sociálních sítí je v online prostoru víc a víc. Každá z nich funguje jinak a každá má různé benefity pro různé typy businessu. Jak vybrat tu pravou? A co přesně na ni dávat? Na třech konkrétních případech si ukážeme, jak nad správou sociálních sítí přemýšlet komplexně. Tedy tak, abyste princip jejich fungování využili na maximum.
Hotel Kraví Hora láká své návštěvníky na prvotřídní kuchyni, skvěle vybavené zázemí, ale hlavně na výjimečnou atmosféru jihomoravských Bořetic. Všechny tyto magnety oceňují jak jednotlivci z řad turistů, tak firemní či sportovní týmy.
Unikátní genius loci se probojoval na facebookovou stránku hotelu ještě před zahájením naší spolupráce. Hotel totiž disponoval množstvím působivých autentických fotek. Fotky však měly nevyrovnanou kvalitu, stejně jako texty, které je doprovázely. Klient neměl stanovenou žádnou obsahovou strategii, tonalitu či publikační plán. Jinou sociální síť kromě Facebooku nespravoval.
S ohledem na způsob, jakým Hotel Kraví Hora dosud na Facebooku komunikoval, jsme stanovili tři základní cíle:
podchycení identity značky Hotel Kraví Hora
a její vystižení na sociálních sítích
využití maximálního potenciálu lokace hotelu
– tak krásné fotky ve fotobance prostě nepořídíte (a potenciální hosty fotobanka nezajímá)
nastavení vyrovnané kvality všech prezentovaných materiálů
při zachování veškeré autenticity
Po tom, co jsme si blíže specifikovali prodejní argumenty, cílové skupiny a tonalitu značky, jsme stanovili sociální sítě, kterými by bylo nejvhodnější začít. Facebook a Instagram. Jak to však udělat, abychom měli dostatečný přísun čerstvých informací a fotek?
Content 2.0 je naše interní označení pro situaci, kdy s klientem pracujeme ve velmi těsném sepjetí. Reálně to vypadá tak, že do Bořetic pravidelně osobně vyrážíme. Každá taková návštěva nám umožní:
pořídit kvalitní autentické fotky a videa,
která jsou pak použitelná různých formátech pro Facebook i Instagram
načerpat potřebnou atmosféru místa,
takže skutečně víme, o čem píšeme
proškolit internisty hotelu,
kteří sami začínají autentický materiál sbírat a pomalu tvoří vlastní příspěvky
Toto video jsme v různých formách a sestřizích použili jako cover video na Facebooku, jako video v příspěvku, dále pak v Insta Stories i v IG TV.
A zde jsou ukázky nejlepších příspěvků včetně toho, jak si vedly. Nejprve Facebook:
Zdroj: facebooková stránka Hotel Kraví Hora
Zdroj: facebooková stránka Hotel Kraví Hora
A teď Instagram:
Zdroj: instagramový účet Hotel Kraví Hora
Takhle vypadal odkaz na video v kanálu Insta Stories:
Zdroj: instagramový účet Hotel Kraví Hora
Od srpna 2018 do května 2019 jsme ztrojnásobili organický dosah facebookové stránky hotelu a počet fanoušků vzrostl z 2 713 na 3 068. Jasně stanovená identita značky, obsahová strategie a těsná spolupráce s klientem zkrátka nesou ovoce.
Zdroj: facebooková stránka Hotel Kraví Hora
Firma Auto Palace Brno prodává vozy značek Mazda, Mitsubishi, Volvo a Peugeot a poskytuje jejím majitelům také autorizovaný servis. Disponuje velkým reprezentativním showroomem v brněnské Slatině.
V showroomu Auto Palace Brno jsme v uplynulých letech pořídili spoustu obsahu pro klientovu facebookovou stránku. To když nám přestala stačit sada fotografií přímo od výrobců. Krásných, ale sterilních. Z fotkami z showroomu jsme si pak nějakou dobu vystačili. Postupně nám ale začalo docházet, že to chce něco víc. Něco, co by pomohlo ještě více odlišit Auto Palace Brno od jiných distributorů. Lokálně, brandově i esteticky.
Zásadní pro nás v této fázi bylo:
odlišit Auto Palace Brno mezi ostatními distributory daných značek
– jako prodejce působícího v brněnské lokalitě
přiblížit produkt zákazníkům
tak, aby se s ním mohli ztotožnit
hlavní účelem této strategie byla objednávka testovací jízdy
Hezká auta v hezkém prostoru jsou… hezká. A to je málo. Proto jsme klientovi navrhli, aby auta po Brně trochu provětral.
Požádali jsme klienta, aby nám vytipoval 4 vozy, které by chtěl nejvíce zpropagovat. My jsme zase vybrali několik typicky brněnských míst, na kterých jsme s auty pořídili mnohem lepší materiál, než jakým jsou fotky z katalogu či showroomu. Výsledkem byl mimo jiné i onen důležitý důraz na lokální notu. Posuďte sami:
Volvo jsme vyvezli na Špilberk.
Zdroj: In creative
Mazdu do lužáneckého parku.
Zdroj: In creative
A takhle to třeba Mazdě slušelo v postu:
Zdroj: facebooková stránka Auto Palace Brno
Neříkáme, že se to obešlo bez komplikací. Zákaz vjezdu je pro nás stejně platný jako pro jakékoli jiné vozidlo, tak se některé fotící seance neobešly bez konfliktu s rameny zákona. Rozhodně to ale stálo za to. Mrkněte na zakroužkovaná čísla. To je dosah a zapojení publika u lokálně laděných příspěvků z brněnských ulic. Content 2.0 opět bodoval.
Zdroj: facebooková stránka Auto Palace Brno
Tento přední evropský výrobce plastových oken ve své produkci propojuje špičkové technologické know-how s detailně dotaženým designem. Jeho zákazníci nevnímají okna pouze jako praktickou součást výbavy domu, ale hledají i designový prvek, který podtrhne jejich životní styl a společenské postavení. My se staráme o českého zástupce firmy Internorm.
Před zahájením naší spolupráce spravoval klient facebookovou stránku, kterou vedl spíše vzdělávacím směrem. Což není vůbec špatně s ohledem na cenovou relaci, ve které se značka pohybuje. Absolutně však zůstal nevyužitý obrovský vizuální potenciál produktů.
Jiné sociální sítě totiž Internorm nebudoval a chyběl tedy vhodný kanál, který by podtrhl aspekt designu zaměřený na individualitu zákazníka. Tedy aspekty, kterými se značka od ostatní produkce na trhu výrazně odlišuje.
Základní požadavek, který jsme se rozhodli splnit, byla vizuální podpora značky vyšší cenové kategorie. Taková, která by:
vystihla přitažlivost produktů
oslovila primární cílovou skupinu
oslovila fanoušky a influencery zaměřené na architekturu, styl a dekoraci
V tomto případě to nebylo příliš složité. Klient totiž disponuje bohatým obrazovým materiálem, který přímo volal po tom, aby ho někdo pořádně ukázal světu. Stačilo pouze:
vybrat vhodnou sociální síť
nastavit komunikační styl klienta na ní
připravit publikační plán
Asi nikoho nepřekvapí, že volba padla na Instagram. Vypadá to třeba takhle:
Zdroj: instagramový účet Internorm CZ
Zdroj: instagramový účet Internorm CZ
Zpočátku jsme si nebyli úplně jistí, zdali bude Instagram naplno fungovat v kontextu B2B sektoru, ale výsledek nás velmi příjemně překvapil.
uživatelé reagují v počtech, které se vyrovnají B2C klientům
profil Internormu nasbíral 100 followerů za 3 měsíce
počty zobrazení se zvedly z nuly na stovky za 3 měsíce – jak napovídá obrázek níže
Zdroj: instagramový účet Internorm CZ
Díky výběru správného kanálu a přizpůsobení obsahu klienta charakteru dané sociální sítě se nám podařilo výrazně posílit důležitý aspekt značky. Ten by jinak zůstal potenciálním zákazníkům na sociálních sítích v podstatě utajen.
Nezapomněli jsme ani na potřebnou vzdělávací složku obsahu. Osvětový směr, který klient zahájil na Facebooku, dále rozvíjíme v plnohodnotném blogu Internorm. O tom ale zase v jiném článku.
Sociální sítě mohou pomoci splnit široké spektrum cílů, za kterými značky míří. Základním předpokladem je však systematická práce na jejich obsahu. Tady jsou ty nejdůležitější principy, které se nám při správě sociálních sítí osvědčily.
volba správné sociální sítě podle typu businessu a problému, který řešíte
vystižení identity značky a přizpůsobení stylu komunikace sociální síti
zajištění přísunu kvalitního a autentického obsahu
nastavení publikačního plánu a jeho pravidelné plnění
monitoring výsledků a neustálé přizpůsobování dalšího obsahu
a hlavně: odvaha zkoušet nové formáty a způsoby práce!
Facebook a Instagram nejsou zdaleka jediné sociální sítě, které vám mohou pomoci. Takový Twitter nebo LinkedIn mají také své silné stránky. Na ty se podíváme zase v nějaké příští case study. Máte na danou problematiku jiný názor? Chcete se podělit o vlastní zajímavou zkušenost? Nebo byste na obsahu svých sociálních sítí chtěli začít pracovat a nevíte, jak do toho? Ozvěte se. Rádi s vámi vše probereme.