Dne 8. 2. 2018 Případové studie Social
I když se „soušly“ dneska snaží dělat kdekdo, stále je to disciplína vyžadující profesionální přístup – tedy pokud chcete konkrétní měřitelné výsledky. Proto vám přinášíme konkrétní ukázky a detailní pohled na to, jak se nám podařilo úspěšně rozjet facebookové stránky našeho klienta TEZYO.
TEZYO je mezinárodní prodejce obuvi, který v loňském roce otevřel i dvě pobočky v České republice (v Praze a Brně). Filozofie značky TEZYO je založená na osobním kontaktu se zákazníkem přímo na prodejně – cílem je najít perfektní pár bot pro specifický styl každé osobnosti. Našim hlavním úkolem proto bylo zachování osobního a partnerského přístupu i při komunikaci v online prostředí.
Následující příklady ilustrují, jak se nám podařilo úspěšně adaptovat a rozvinout filozofii značky na Facebooku, vybudovat silnou fanouškovskou komunitu, a následně tak výrazně zvýšit organický dosah našich příspěvků.
Během vánočních svátků a Nového roku se Facebook jen hemží jednotvárnými přáními bez náznaku originality. Proto jsme chtěli vystoupit z řady a začátek roku pojmout trochu nápaditěji. Nabídli jsme fanouškům naší stránky zábavnou věštbu o tom, co v roce 2018 čeká jejich boty i je samotné.
Tento přístup se ukázal jako velice úspěšný. Příspěvek na stránce TEZYO s 3 000 fanoušky oslovil 2 507 lidí (tzn. 74% organický dosah) – a to jsme tento příspěvek nechali běžet pouze organicky bez jakéhokoliv sponzoringu.
Zdroj: facebookové stránky TEZYO Česká republika
Čísla:
• 27 reakcí
• 16 komentářů
• Organicky osloveno přes 2 500 uživatelů (příspěvek jsme nijak nepropagovali)
Klíčem k úspěchu byla kombinace několika faktorů. V první řadě to byl samotný nápad s hravým postem a následné vyladění grafiky. Provedení obojího odpovídalo nejen sezóně, ale především potřebám naší cílové skupiny – všimněte si, že je většinou řeč o dámské obuvi.
Dalším faktorem pak bylo zveřejnění příspěvku v atraktivním čase a výzva k akci (CTA), díky které fanoušci v komentářích sdělovali výsledky svých „věšteb”. Jednoduchá hříčka splnila svůj účel a v komentářích se to jen hemžilo komentáři typu: „Při prvním jarním úplňku najdete kouzelné jarmilky!“
Na Vánoce jsme také přichystali „tipovačku” s výhrou v hodnotě 2 000 Kč. Princip byl jednoduchý – na obrázku byly očíslované zabalené dárky a soutěžící tipovali, ve kterém z nich je ukrytá výhra. A zájem byl obrovský, sešlo se nám tisíc komentářů a obrovský počet lajků. Nic jsme zbytečně nekomplikovali – nastavili jsme úplně jednoduchá pravidla, takže šanci vyhrát měl opravdu každý.
Výhrou byl poukaz na boty v hodnotě 2 000 korun, takže výherce ještě navštívil prodejnu, aby si výhru vybral. Díky tomu mohl vyzkoušet na vlastní kůži profi přístup personálu, koupit si i něco nad rámec své výhry a získat vztah ke značce. Nemluvě o tom, že výherce do prodejny nejspíš nešel sám, což výsledný efekt ještě umocňuje.
Zdroj: facebookové stránky TEZYO Česká republika
Čísla:
• Přes 900 reakcí
• Přes 1 000 komentářů
• Téměř 400 sdílení
• Osloveno více než 39 000 uživatelů, z toho 31 849 organicky
Tezyohlášky jsou formátem příspěvku postaveným na trefných slovních hříčkách a narážkách. V tomto konkrétním případě jsme fotku zajímavé kabelky propojili s textovou narážkou na její kovovou dekoraci v podobě vážek. Zároveň jsme příspěvek zasadili do předvánoční tematiky – vyzvali jsme fanoušky k označení někoho, komu by udělala kabelka radost pod stromečkem. Díky tomu došlo k rychlému organickému šíření příspěvku mezi další uživatele a nárůstu počtu nových fanoušků. Výsledkem byl hezký engagement cílové skupiny, výrazné zvýšení povědomí o značce a posílení fanouškovské komunity.
Zdroj: facebookové stránky TEZYO Česká republika
Čísla:
• Téměř 300 reakcí
• Přes 80 komentářů
• 28 sdílení
• Osloveno 6 425 uživatelů, z toho 1 911 organicky
Dalším způsobem, jak získat pozornost fanoušků, je vytvořit „poznávačku”. Každý se totiž v komentáři rád pochlubí svými znalostmi (a taky s chutí opravuje cizí chyby). Boty z aktuální kolekce jsme proto vytáhli ven a vyfotili je na poměrně dobře známém místě – aniž bychom ale na fotce nechali jakoukoliv příliš nápadnou nápovědu.
Brněnské Náměstí svobody je dobře známým místem i pro mimobrněnské, takže správnou odpověď znal každý, kdo toto město během posledních let navštívil. Důležité ale je především to, že se v Brně nachází jedna ze dvou prodejen TEZYO v Česku – na což jsme tímto způsobem upozornili.
Zdroj: facebookové stránky TEZYO Česká republika
Čísla:
• 24 komentářů
• 127 reakcí
• Osloveno 4 435 uživatelů, z toho organicky 1 034 lidí
Přestože jde jen o malou ochutnávku v podobě 4 postů, výsledná čísla tohoto vzorku předčí i roční aktivitu na některých mnohem větších profilech. Celkem totiž tyto příspěvky získaly:
• 1 354 lajků a dalších reakcí
• 1 121 komentářů pod příspěvky
• 420 sdílení
• 44 916 zhlédnutí díky organickému dosahu (to je víc než počet obyvatel Mladé Boleslavi nebo Prostějova)
Úspěch jakékoliv marketingové činnosti nikdy není dílem náhody, ale systematického přístupu a spousty drobné práce. A to platí i při správě facebookových profilů našich klientů – hlavním předpokladem úspěchu je vždy propojení analytických a kreativních činností. Díky získaným datům jsme schopni vyhodnotit, co vedlo k úspěchu vybraných příspěvků (a taky zjistit, kudy cesta nevede). Ve hře je totiž mnoho proměnných (čas umístění, sezóna, téma a cíl příspěvku), které je potřeba zohlednit.
Znát svoje publikum, i to, jaká jsou jeho přání a očekávání, je dobrý start, zdaleka to ale nestačí. Tady už totiž přichází na řadu kreativita a hlavně empatie. Je potřeba dostat se na stejnou vlnu jako vaši (stávající i potenciální) fanoušci, mluvit jejich řečí a vytvářet relevantní obsah, který pro ně bude zábavný a přínosný.
Výhodou (ale i velkým úskalím) sociálních sítí je, že s fanoušky můžete komunikovat přímo a v reálném čase. V případě TEZYO využíváme tento potenciál naplno – fanoušky zapojujeme do soutěží, anket nebo je prostě jen vyzveme k tomu, aby se podělili o svůj názor. Na jejich dotazy a připomínky taky včas reagujeme. Na profilu TEZYO je proto pořád rušno, což jednak utužuje vztah se stávajícími fanoušky, ale také tím díky zvýšení organického dosahu získáváme fanoušky nové (náš průměrný organický dosah se pohybuje kolem 20 %, u běžné facebookové stránky je to něco kolem 6 %).
Vytříbení funkční komunikační a obsahové strategie si žádá řádově měsíce, úsilí ale přináší své ovoce. Jak je z uvedených příkladů patrné, díky propojení analýzy a kreativy jsme na sociálních sítích jako doma. Chcete taky oživit svůj firemní profil, a získat tak nové zákazníky? Ozvěte se nám.