V písmenkové polévce Nejlepšího copywritera jsme se nakonec neutopili

Dne 27. 4. 2018 Copy

Pavel Šenkapoun pro české copywritery navařil pořádně hustou písmenkovou polévku. Ta měla podobu školení Copywriting pro copywritery a jim podobné existence. Degustace byla vydatná – polévka totiž byla zahuštěná neuvěřitelnou spoustou ingrediencí. Díky tomu poslouží i jako skvělý vyprošťovák při copy kocovině. Tady je recept:

 

Ingredience:

•  4 hodiny hutné rekapitulace základní teorie
•  4 hodiny pilování stylistiky a analýzy největších copy nešvarů
•  5 praktických cvičení
•  1 ks budování profesního jména, cenotvorby & tipů a triků, jak jednat s klienty
•  Špetka filozofie, lingvistiky a odborných termínů (včetně neologismů z autorovy dílny)
•  Písmenka. Spousty písmenek.

 

Postup:

Napřed si zopakujte základy – je prostě potřeba vědět, co to člověk vlastně dělá, když píše. Taky je fajn si připomenout poučky o psaní od velikánů jako byl Ogilvy nebo Orwell. Nejvýš totiž dosáhnete, když budete stát na ramenou gigantů. Samo sebou se neobejdete ani bez obstojného povědomí o (digitálním) marketingu, jeho cílech, kanálech a možnostech.

Pravidelně přidejte i nějaké to praktické cvičení, abyste si vyzkoušeli, jak rychle dokážete z rukávu vysypat zajímavý slogan nebo smysluplně přeformulovat kulhající produktový text.

 

V_pismenkove_polevce_Nejlepsiho_copywritera_jsme_se_nakonec

Pavel v sobě na svém školení nezapřel učitelskou průpravu.

Zdroj: In creative

Co nepotřebujete?

Někdy ale cvičení poslouží i jako ukázka toho, že řadu věcí vlastně vůbec znát nemusíte – jako třeba vyskloňovat zájmeno jenž nebo vytvořit přechodník slovesa používat pro 3. osobu středního rodu množného čísla. V tomhle totiž chybují i profesoři. Ale hlavně tyhle věci stejně nikdo číst nechce.

 

Čím delší, tím lepší

Pak jsou ale zase věci, které byste měli znát. Třeba to, že dlouhé headliny ničemu nevadí. Právě naopak – je čísly (ne písmeny!) dokázáno, že delší nadpisy mají větší míru prokliků a lidem připadají zajímavější. Dozví se z nich totiž tolik, že toho chtějí vědět ještě víc. Za mě určitě nejzásadnější poznatek ze školení.

 

Rozvrhněte síly

Určitě taky znáte Paretovo pravidlo 80/20. Jak konkrétně platí v naší branži? 80 % efektu má titulek/H1 a perex. Tam se rozhoduje o tom, jestli váš článek někdo vůbec otevře a začne číst. Proto nemá smysl se na 20 minut zasekat při volbě ideálního přívlastku ve druhé větě čtvrtého odstavce – sorry jako, tohle stejně nikoho nezajímá.

Místo toho svoje  kreativní úsilí investujte do vymazlení chytlavého titulku, meta popisku a parádního „otvíráku“ / perexu / úvodního odstavce. Zbytek textu by pak měl mít hlavně srozumitelně podanou a logicky uspořádanou informační hodnotu.

 

Čemu se rozhodně vyhnout?

Dávejte velký pozor, abyste nedopadli jako filozof Martin Heidegger. Ten totiž psal tak nesrozumitelně, že ze čtení jeho výtvorů lidi bolí hlava. Další velké poučení – pište jednoznačně a pochopitelně. Nenuťte čtenáře zbytečně přemýšlet o tom, jak jste to vlastně mysleli.

Když byl Ivan na školení od Otty Bohuše, odnesl si z něj mimo jiné to, že je potřeba text pořádně revidovat a zkracovat. A to bylo i poselství pana Šenkapouna aka Nejlepšího copywritera.

Takže pryč s parazitními slovy, neplnovýznamovými slovesy a složitými podřadnými souvětími, která jsou tak komplikovaná, že vlastně na konci ani nevíte, jak to souvětí začalo, takže pak samozřejmě ani netušíte, o čem byla původně řeč a jak to vlastně souvisí s tím, co čtete teď, což teda může být pro čtenáře dost matoucí, a to samozřejmě především tehdy, když se mu snažíte něco prodat.

 

Servírování:

Písmenková polévka Nejlepšího copywritera je skutečně vydatná, takže doporučujeme ji servírovat po menších porcích a nechat si nějaký čas na její strávení. Kompletní kuchařku vám pak poskytne jeho super knížka (jeden z posledních výtisků máme i u nás v kanceláři).

V_pismenkove_polevce_Nejlepsiho_copywritera_jsme_se_nakonec

Pavlovu knížku máme podepsanou autorem. A dokonce i s věnováním.

Zdroj: In creative

Náležitě proškolení už jsme, takže jen zbývá uvést všechny poznatky do praxe. Napište nám a pokud se domluvíme, budeme psát my pro vás.

 

David Ripel

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence