Dne 27. 4. 2018 Copy
Pavel Šenkapoun pro české copywritery navařil pořádně hustou písmenkovou polévku. Ta měla podobu školení Copywriting pro copywritery a jim podobné existence. Degustace byla vydatná – polévka totiž byla zahuštěná neuvěřitelnou spoustou ingrediencí. Díky tomu poslouží i jako skvělý vyprošťovák při copy kocovině. Tady je recept:
• 4 hodiny hutné rekapitulace základní teorie
• 4 hodiny pilování stylistiky a analýzy největších copy nešvarů
• 5 praktických cvičení
• 1 ks budování profesního jména, cenotvorby & tipů a triků, jak jednat s klienty
• Špetka filozofie, lingvistiky a odborných termínů (včetně neologismů z autorovy dílny)
• Písmenka. Spousty písmenek.
Napřed si zopakujte základy – je prostě potřeba vědět, co to člověk vlastně dělá, když píše. Taky je fajn si připomenout poučky o psaní od velikánů jako byl Ogilvy nebo Orwell. Nejvýš totiž dosáhnete, když budete stát na ramenou gigantů. Samo sebou se neobejdete ani bez obstojného povědomí o (digitálním) marketingu, jeho cílech, kanálech a možnostech.
Pravidelně přidejte i nějaké to praktické cvičení, abyste si vyzkoušeli, jak rychle dokážete z rukávu vysypat zajímavý slogan nebo smysluplně přeformulovat kulhající produktový text.
Pavel v sobě na svém školení nezapřel učitelskou průpravu.
Zdroj: In creative
Někdy ale cvičení poslouží i jako ukázka toho, že řadu věcí vlastně vůbec znát nemusíte – jako třeba vyskloňovat zájmeno jenž nebo vytvořit přechodník slovesa používat pro 3. osobu středního rodu množného čísla. V tomhle totiž chybují i profesoři. Ale hlavně tyhle věci stejně nikdo číst nechce.
Pak jsou ale zase věci, které byste měli znát. Třeba to, že dlouhé headliny ničemu nevadí. Právě naopak – je čísly (ne písmeny!) dokázáno, že delší nadpisy mají větší míru prokliků a lidem připadají zajímavější. Dozví se z nich totiž tolik, že toho chtějí vědět ještě víc. Za mě určitě nejzásadnější poznatek ze školení.
Určitě taky znáte Paretovo pravidlo 80/20. Jak konkrétně platí v naší branži? 80 % efektu má titulek/H1 a perex. Tam se rozhoduje o tom, jestli váš článek někdo vůbec otevře a začne číst. Proto nemá smysl se na 20 minut zasekat při volbě ideálního přívlastku ve druhé větě čtvrtého odstavce – sorry jako, tohle stejně nikoho nezajímá.
Místo toho svoje kreativní úsilí investujte do vymazlení chytlavého titulku, meta popisku a parádního „otvíráku“ / perexu / úvodního odstavce. Zbytek textu by pak měl mít hlavně srozumitelně podanou a logicky uspořádanou informační hodnotu.
Dávejte velký pozor, abyste nedopadli jako filozof Martin Heidegger. Ten totiž psal tak nesrozumitelně, že ze čtení jeho výtvorů lidi bolí hlava. Další velké poučení – pište jednoznačně a pochopitelně. Nenuťte čtenáře zbytečně přemýšlet o tom, jak jste to vlastně mysleli.
Když byl Ivan na školení od Otty Bohuše, odnesl si z něj mimo jiné to, že je potřeba text pořádně revidovat a zkracovat. A to bylo i poselství pana Šenkapouna aka Nejlepšího copywritera.
Takže pryč s parazitními slovy, neplnovýznamovými slovesy a složitými podřadnými souvětími, která jsou tak komplikovaná, že vlastně na konci ani nevíte, jak to souvětí začalo, takže pak samozřejmě ani netušíte, o čem byla původně řeč a jak to vlastně souvisí s tím, co čtete teď, což teda může být pro čtenáře dost matoucí, a to samozřejmě především tehdy, když se mu snažíte něco prodat.
Písmenková polévka Nejlepšího copywritera je skutečně vydatná, takže doporučujeme ji servírovat po menších porcích a nechat si nějaký čas na její strávení. Kompletní kuchařku vám pak poskytne jeho super knížka (jeden z posledních výtisků máme i u nás v kanceláři).
Pavlovu knížku máme podepsanou autorem. A dokonce i s věnováním.
Zdroj: In creative
Náležitě proškolení už jsme, takže jen zbývá uvést všechny poznatky do praxe. Napište nám a pokud se domluvíme, budeme psát my pro vás.