Zkrátit, či nezkrátit? To je, oč tu běží!

Dne 21. 3. 2018 Analytika

Pokud se pohybujete v online marketingu, jistě pro vás nejsou žádnou novinkou UTM parametry, kterými zdobíte každý link, abyste věděli, odkud návštěvníci na váš web přišli. Jestli je zaujala vaše skvělá kampaň, nalákal je váš vybroušený příspěvek na zdi, anebo vás prostě našli na Googlu. Bohužel link obsahující UTM parametry je poněkud… dlouhý a ošklivý a celkově vůbec neláká ke kliknutí. Jako pro všechny velké problémy lidstva i pro tento existuje řešení, které má svá vlastní pro a proti. Tím řešením jsou tzv. zkracovače.

 

Zkratit-ci-nezkratit-1.png

Povšimněte si odkazu vpravo vybaveného UTM parametry. Není to nic pěkného na pohled.
 

Zdroj: In creative

Co to jsou ty zkracovače?

Se zkracovačem jste se jistě už setkali. Například pokud video z YouTube nesdílíte prostým kopírováním linku z prohlížeče, ale přes tlačítko „sdílet“, nepochybně jste si všimli, že link je kratší a úhlednější. To je zkrácený link automaticky vytvořený přímo za účelem sdílení tohoto videa. A takové linky si za pomoci služby třetí strany můžete vytvářet i vy. Mezi nejznámější poskytovatele této služby patří Bitly a Google. První jmenovaný nabízí odkazy ve formátu bit.ly/váš vlastní text, ten druhý pouze vygeneruje neměnný zkrácený link ve tvaru goo.gl/xyz123.

Jenže! Představte si, že váš potenciální zákazník si čte příspěvek na Facebooku vaší značky, třeba firmy Postele Peřina. Tu vlastní pan Peřina a zabývá se výrobou luxusních postelí. Zákazník je zvyklý, že váš web má adresu www.posteleperina.cz. Najednou vidí pod vaším příspěvkem odkaz bit.ly/Kupte_si_postel, nebo goo.gl/bflmps. Otázka je nasnadě. Klikne?

 

Zkratit-ci-nezkratit-2.png

A takto vypadá zkrácený odkaz pomocí zkracovače Bitly.


Zdroj: In creative

Testujeme za vás

Provedli jsme několikaměsíční testování a vy jste jistě zvědaví na jeho výsledek. Odpověď zní: někdo klikne, někdo ne. Na vzorku téměř 30 značek jsme pozorovali u některých nárůst, u jiných pokles (tak výrazný, že se nemohlo jednat o statistickou chybu). Při další analýze jsme našli některé společné jmenovatele (u značek, jejichž prezentace na sociální síti je více neformální, docházelo k nárůstu či jen mírnému poklesu, naopak u větších a serióznějších značek ochota klikat na zkrácený odkaz klesala velmi zásadně). První rada je tedy jasná – udělejte si vlastní testování a ke klientům přistupujte individuálně.

 

A jaké je to nejlepší řešení?

Existuje ale řešení vhodné pro všechny klienty? Existuje. Vlastní zkrácená doména. Například Bitly, jeden z nejpopulárnějších zkracovačů, umožňuje spojit svůj účet se zkrácenou doménou. Pak můžete pro Postele Peřina koupit třeba doménu postele_perina.cz a tu používat pro svoje zkrácené odkazy. Celý odkaz by pak vypadal třeba takto: postele_perina.cz/postel_s_nebesy. To už působí důvěryhodněji, doména je známá a odkaz nezabere 3 řádky.

 

Zkratit-ci-nezkratit-3.png

Takto pěkně může vypadat zkrácený odkaz na vlastní doméně.


Zdroj: In creative

Takto profesionálně zkrácený odkaz vás ani nemusí přijít příliš draho. Řádově se částky za vlastní doménu ve zkracovači pohybují ve stokorunách za rok. Pak už se jen sluší podotknout, že vlastní zkrácenou doménu mají i ti největší hráči, namátkou Milka nebo Red Bull.

A co vy, kteří jste dočetli až sem? Zkracujete, necháváte celý link s UTM parametry, nebo máte vlastní doménu? A pokud na tuto otázku nemáte odpověď, kontaktujte nás a my vám ji pomůžeme najít.

 

David Ripel 

ZPĚT NA VÝPIS BLOGU chci nezávaznou konzultaci

Naše kompetence